3D Camera Tracking for Low-budget Production
Ylänne, Teemu (2011)
Ylänne, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010183
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, löytyykö ilmaisia työkaluja 3D- kameranjäljitykseen, ja jos löytyy, verrata yhtä niistä kaupalliseen tuotteeseen. Lisäksi selvitettiin, onko ilmainen työkalu sopiva pienen budjetin elokuvatuotannon tarpeisiin.
Asian selvittämiseksi valmistettiin lyhytelokuva, jossa valmiiksi kuvattuun materiaaliin liitettiin 3D-mallinnusohjelmalla tehty hahmo. Hahmon liittämiseksi valmiiseen materiaaliin analysoitiin materiaali 3D-kameranjäljitysohjelmalla. Analyysin tuloksena saatiin arvio kameran ominaisuuksista ja liikkeestä. Analyysin tulokset siirrettiin 3D- mallinnusohjelmaan, jossa tulosten perusteella luotiin tiedosto virtuaalikameroineen animaatioita varten. 3D-mallinnusohjelmassa luotu animaatio siirrettiin videoeditointiohjelmaan videokuvaan yhdistämistä varten.
Pienen budjetin elokuvatuotantoihin sopiva ilmainen 3D-kameranjäljitystyökalu löytyi. Vertailussa kaupalliseen vaihtoehtoon se todettiin kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi. Se toimi hyvin tavallisessa tietokoneessa. Kuitenkin itse kameranjäljityksessä kohdattiin useita ongelmia. Monet niistä ovat vältettävissä kunnollisella valmistautumisella ennen varsinaisen materiaalin kuvaamista, mutta osan ratkaiseminen vaatisi työryhmän merkittävää kasvattamista, mikä ei pienen budjetin elokuvatuotannoissa ole aina mahdollista.
Asian selvittämiseksi valmistettiin lyhytelokuva, jossa valmiiksi kuvattuun materiaaliin liitettiin 3D-mallinnusohjelmalla tehty hahmo. Hahmon liittämiseksi valmiiseen materiaaliin analysoitiin materiaali 3D-kameranjäljitysohjelmalla. Analyysin tuloksena saatiin arvio kameran ominaisuuksista ja liikkeestä. Analyysin tulokset siirrettiin 3D- mallinnusohjelmaan, jossa tulosten perusteella luotiin tiedosto virtuaalikameroineen animaatioita varten. 3D-mallinnusohjelmassa luotu animaatio siirrettiin videoeditointiohjelmaan videokuvaan yhdistämistä varten.
Pienen budjetin elokuvatuotantoihin sopiva ilmainen 3D-kameranjäljitystyökalu löytyi. Vertailussa kaupalliseen vaihtoehtoon se todettiin kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi. Se toimi hyvin tavallisessa tietokoneessa. Kuitenkin itse kameranjäljityksessä kohdattiin useita ongelmia. Monet niistä ovat vältettävissä kunnollisella valmistautumisella ennen varsinaisen materiaalin kuvaamista, mutta osan ratkaiseminen vaatisi työryhmän merkittävää kasvattamista, mikä ei pienen budjetin elokuvatuotannoissa ole aina mahdollista.