Sponsorointi- ja yhteiskuntasuhdetoiminnan kehittäminen päihdekasvastusyhdistyksessä : case Music Against Drugs
Latvala, Niku; Törmä, Niko (2011)
Latvala, Niku
Törmä, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711323
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana on Music Against Drugs ry, joka tuottaa ennaltaehkäisevän päihdekasvastuksen tapahtumakokonaisuuksia 9 – 15-vuotiaille lapsille ja nuorille. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää Music Against Drugsin suhdetoimintaa tehokkaammaksi ja toimivammaksi kaikkien sidosryhmien kannalta. Tutkimus jakautuu kahteen osaan: sponsorointiin ja yhteiskuntasuhteisiin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan suhdetoimintaa sekä sponsorointia osana markkinointiviestintää. Siinä tutkitaan molempien osa-alueiden lähtökohtia ja tavoitteita. Empiria osuudessa tutkittiin kahta asiaa. Ensinnäkin tutkittiin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen kohteen valintaan sponsoroinnissa. Tätä tutkittiin valtakunnallisten kaupallisten tahojen avulla käyttäen osallistuvaa havainnointitutkimukselle. Toiseksi tutkittiin, miten Music Against Drugsin toimintaan tulisi kehittää yhteiskunnallisten tahojen näkökulmasta. Tätä tutkittiin päihdetyön asiantuntijaorganisaatioiden ja yhteiskunnan päättävien tahojen avulla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohderyhmien yhtäläisyys, imago ja luotettavuus olivat tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttivat yrityksien sponsorointikohteen valintaan. Yhteiskunnallisia tahoja tutkiessa kävi ilmi, että järjestöjen välistä yhteistyötä pitää tiivistää, kaupallisen sektorin kanssa yhteistyö on tulevaisuudessa välttämätöntä ja erityisessä syrjäytymisvaarassa olevat nuoret täytyy tavoittaa paremmin.
Tutkimuksessa kokonaisuudessaan osoitti, että yhdistyksien tulisi toimia tulevaisuudessa entistä enemmän yrityksien tavoin. Verkostoituminen yhdistyksien välillä ja yhteistyö kaupallisten tahojen kanssa on välttämätöntä yhdistyksien tehokkaan toiminnan kannalta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan suhdetoimintaa sekä sponsorointia osana markkinointiviestintää. Siinä tutkitaan molempien osa-alueiden lähtökohtia ja tavoitteita. Empiria osuudessa tutkittiin kahta asiaa. Ensinnäkin tutkittiin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen kohteen valintaan sponsoroinnissa. Tätä tutkittiin valtakunnallisten kaupallisten tahojen avulla käyttäen osallistuvaa havainnointitutkimukselle. Toiseksi tutkittiin, miten Music Against Drugsin toimintaan tulisi kehittää yhteiskunnallisten tahojen näkökulmasta. Tätä tutkittiin päihdetyön asiantuntijaorganisaatioiden ja yhteiskunnan päättävien tahojen avulla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohderyhmien yhtäläisyys, imago ja luotettavuus olivat tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttivat yrityksien sponsorointikohteen valintaan. Yhteiskunnallisia tahoja tutkiessa kävi ilmi, että järjestöjen välistä yhteistyötä pitää tiivistää, kaupallisen sektorin kanssa yhteistyö on tulevaisuudessa välttämätöntä ja erityisessä syrjäytymisvaarassa olevat nuoret täytyy tavoittaa paremmin.
Tutkimuksessa kokonaisuudessaan osoitti, että yhdistyksien tulisi toimia tulevaisuudessa entistä enemmän yrityksien tavoin. Verkostoituminen yhdistyksien välillä ja yhteistyö kaupallisten tahojen kanssa on välttämätöntä yhdistyksien tehokkaan toiminnan kannalta.