Hoitajavastaanoton kehittäminen hoitajavastaanoton sisällön tarkastelemisen kautta (tapaustutkimus) : Hoitoprosessin tehokas toteuttaminen
Sillanpää, Anna-Liisa (2011)
Sillanpää, Anna-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811499
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin erikoissairaanhoidon poliklinikkaa. Tarkoituksena oli kuvata poliklinikan hoitoprosessin nykytilanne ja tarkastella, onko työnjako nykyisellään onnistunut / miten työnjakoa muuttamalla ja tehtäväkuvia laajentamalla voitaisiin poliklinikan toimintaa muuttaa potilasta paremmin palvelevaksi. Tutkimuksen tehtävänä oli löytää tapaustutkimuksen perusteella, miten hoitajavastaanottoa voitaisiin erikoissairaanhoidon poliklinikalla kehittää. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksessa käytettiin erilaisia haastattelu- ja kyselytapoja, minkä lisäksi käytettiin täsmäryhmähaastattelua tuplatiimi -tekniikalla, jota käytetään yleensä prosessien kehittämisessä ryhmätyöskentelytekniikkana.
Poliklinikalla on tehty tehtävänsiirto (hoitopaineen määritys) lääkäriltä hoitajalle vuonna 2006. Poliklinikan hoitajat ovat saaneet uusien tehtävien vaatiman koulutuksen ja tehtävien vastuualueet on määritelty selkeästi. Poliklinikalla on kehitetty sisäiset kriteerit, joiden täytyttyä hoitaja saa kirjallisesti luvan hoitaa tehtävänsiirron sisältävää työtehtävää. Tehtävänsiirron myötä hoitoprosessi on nopeutunut, lääkärivastaanotto –käyntikerrat ovat vähentyneet ja lääkäriaikoja on saatu nopeammin sellaisille potilaille, jotka tarvitsevat erityisesti lääkärin vastaanottoa. Hoitajavastaanoton tärkeimmiksi pääsisällöiksi nousivat potilaan hoitoon sitouttaminen, lääketieteellisen hoidon seuranta ja hoidon positiivisten vaikutusten tiedoksi tuottaminen sekä potilaan terveyskäyttäytymisen ja elämänhallinnan ohjaus ja tukeminen.
Hoitajavastaanotolla tulisi kiinnittää erityistä huomiota potilaan terveyskäyttäytymisen tukemiseen sekä potilaan tiedonsaannin ja ohjauksen onnistumiseen. Rutiininomaiset seurantakäynnit vievät vastaanottokapasiteettia runsaasti ja olisikin hyvä saada vapautettua vastaanottoaikoja niitä tarvitseville potilaille mm. kehittämällä puhelinvastaanottomallia, jolla voidaan korvata joitakin poliklinikka –käyntikertoja. Lääkäri- hoitaja –työparin vastaanotolla hoitajan tehtäviin kuuluivat pääsääntöisesti muut kuin potilaaseen liittyvät asiat, minkä lisäksi vuorovaikutusaika potilaan kanssa jää lyhyeksi. Tämän vuoksi hoitajat osittain kyseenalaistivat sen, onko ko. vastaanottomallissa hoitajan rooli nykyisen mukaisena potilasta parhaiten palveleva. Aikaisemmista tutkimuksista poiketen nousi esiin kaksi uutta sähköistä asiointitapaa; potilaan tekemä sähköinen tilaus tarvitsemistaan tarvikkeista ja sähköinen keskustelufoorumi potilaan ja hoitajan tai potilas ja potilas välillä suljetussa käyttöympäristössä.
Poliklinikalla on tehty tehtävänsiirto (hoitopaineen määritys) lääkäriltä hoitajalle vuonna 2006. Poliklinikan hoitajat ovat saaneet uusien tehtävien vaatiman koulutuksen ja tehtävien vastuualueet on määritelty selkeästi. Poliklinikalla on kehitetty sisäiset kriteerit, joiden täytyttyä hoitaja saa kirjallisesti luvan hoitaa tehtävänsiirron sisältävää työtehtävää. Tehtävänsiirron myötä hoitoprosessi on nopeutunut, lääkärivastaanotto –käyntikerrat ovat vähentyneet ja lääkäriaikoja on saatu nopeammin sellaisille potilaille, jotka tarvitsevat erityisesti lääkärin vastaanottoa. Hoitajavastaanoton tärkeimmiksi pääsisällöiksi nousivat potilaan hoitoon sitouttaminen, lääketieteellisen hoidon seuranta ja hoidon positiivisten vaikutusten tiedoksi tuottaminen sekä potilaan terveyskäyttäytymisen ja elämänhallinnan ohjaus ja tukeminen.
Hoitajavastaanotolla tulisi kiinnittää erityistä huomiota potilaan terveyskäyttäytymisen tukemiseen sekä potilaan tiedonsaannin ja ohjauksen onnistumiseen. Rutiininomaiset seurantakäynnit vievät vastaanottokapasiteettia runsaasti ja olisikin hyvä saada vapautettua vastaanottoaikoja niitä tarvitseville potilaille mm. kehittämällä puhelinvastaanottomallia, jolla voidaan korvata joitakin poliklinikka –käyntikertoja. Lääkäri- hoitaja –työparin vastaanotolla hoitajan tehtäviin kuuluivat pääsääntöisesti muut kuin potilaaseen liittyvät asiat, minkä lisäksi vuorovaikutusaika potilaan kanssa jää lyhyeksi. Tämän vuoksi hoitajat osittain kyseenalaistivat sen, onko ko. vastaanottomallissa hoitajan rooli nykyisen mukaisena potilasta parhaiten palveleva. Aikaisemmista tutkimuksista poiketen nousi esiin kaksi uutta sähköistä asiointitapaa; potilaan tekemä sähköinen tilaus tarvitsemistaan tarvikkeista ja sähköinen keskustelufoorumi potilaan ja hoitajan tai potilas ja potilas välillä suljetussa käyttöympäristössä.