Nivelvaiheessa : Nuorten kokemuksia nivelvaiheen palveluista Tampereella
Söderholm, Sanna; Paloniemi, Heidi (2011)
Söderholm, Sanna
Paloniemi, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811546
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee nuorten kokemuksia peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen välisen nivelvaiheen palveluista Tampereella. Tehtävämme on selvittää, vaikuttavatko nuorten intressit siihen, mitkä palvelut he kokevat hyödyllisiksi. Kysyimme nuorilta, mitkä palvelut he kokivat hyödyllisiksi ja millaisia tulevaisuudensuunnitelmia heillä on koulutuksen ja työn suhteen.
Koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääminen on sekä yksilön hyvinvointia koskeva asia että kansantaloudellinen ongelma. Opinnäytetyömme yhteiskunnallinen konteksti on syrjäytymisen ja marginalisaation problematiikka, etenkin koulutuksesta ja työstä syrjäytyminen. Suomessa yhteiskunnallinen osallisuus tapahtuu työllisyyden ja työyhteisöön kuulumisen kautta, jolloin ulkopuolisuus työstä tarkoittaa helposti ulkopuolisuutta myös yhteiskunnasta.
Pelkän peruskoulutuksen varassa olevat nuoret voidaan katsoa syrjäytymisuhan alaisiksi, sillä työmarkkinoilla edellytetään monesti muodollista koulutusta. Tästä syystä nivelvaiheen ongelmatilanteisiin on kehitetty erilaisia palveluita. Niiden tarkoituksena on ehkäistä syrjäytymistä auttamalla nuorta pääsemään koulutukseen tai työelämään.
Tutkimuksemme on laadullinen. Toteutimme sen asiakaskyselynä, joka kohdennettiin nivelvaiheen palveluita tarjoavan AKU-toiminnan asiakkaille. Kysely tehtiin postikyselynä strukturoiduilla kaavakkeilla. Vastaukset luokiteltiin aikaisempien tutkimusten antamien virikkeiden pohjalta ryhmiin, joita tutkimuksessamme ovat opiskeluorientoituneet, työorientoituneet, palkkio-orientoituneet sekä leijujat.
Havaitsimme aineistostamme, että nuorilla on hyvin erilaisia päämääriä, joiden perusteella he käyttävät palveluita. Nuoret kokevat hyödyllisiksi palvelut, jotka auttavat heitä pääsemään koulutuksellisiin, ammatillisiin tai muihin päämääriinsä. Aineistomme perusteella näyttää siltä, että palveluista hyötyvät eniten ne nuoret, joilla on selkeä päämäärä.
Koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääminen on sekä yksilön hyvinvointia koskeva asia että kansantaloudellinen ongelma. Opinnäytetyömme yhteiskunnallinen konteksti on syrjäytymisen ja marginalisaation problematiikka, etenkin koulutuksesta ja työstä syrjäytyminen. Suomessa yhteiskunnallinen osallisuus tapahtuu työllisyyden ja työyhteisöön kuulumisen kautta, jolloin ulkopuolisuus työstä tarkoittaa helposti ulkopuolisuutta myös yhteiskunnasta.
Pelkän peruskoulutuksen varassa olevat nuoret voidaan katsoa syrjäytymisuhan alaisiksi, sillä työmarkkinoilla edellytetään monesti muodollista koulutusta. Tästä syystä nivelvaiheen ongelmatilanteisiin on kehitetty erilaisia palveluita. Niiden tarkoituksena on ehkäistä syrjäytymistä auttamalla nuorta pääsemään koulutukseen tai työelämään.
Tutkimuksemme on laadullinen. Toteutimme sen asiakaskyselynä, joka kohdennettiin nivelvaiheen palveluita tarjoavan AKU-toiminnan asiakkaille. Kysely tehtiin postikyselynä strukturoiduilla kaavakkeilla. Vastaukset luokiteltiin aikaisempien tutkimusten antamien virikkeiden pohjalta ryhmiin, joita tutkimuksessamme ovat opiskeluorientoituneet, työorientoituneet, palkkio-orientoituneet sekä leijujat.
Havaitsimme aineistostamme, että nuorilla on hyvin erilaisia päämääriä, joiden perusteella he käyttävät palveluita. Nuoret kokevat hyödyllisiksi palvelut, jotka auttavat heitä pääsemään koulutuksellisiin, ammatillisiin tai muihin päämääriinsä. Aineistomme perusteella näyttää siltä, että palveluista hyötyvät eniten ne nuoret, joilla on selkeä päämäärä.