Rottamotskari : muotoiluprosessi
Malmi, Teemu (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kustomoida Dnepr MT 11 – moottoripyörä rottapyörätyyliä hyödyntäen. Kustomointi tarkoittaa moottoripyörän muokkaamista yksilölliseksi. Kustomointi on perinteisesti vaatinut taitavaa käsityöosaamista sekä suurehkoa rahallista panostamista, johon rottatyyli on vastaliike. Rottapyörätyylissä vanhat ruostuneet osat sekä kuluneet maalipinnat ovat itseisarvo.
Saavuttaakseen kustomoinissa rottapyörän kaltaisen olemuksen, tehtiin katsaus alakulttuurin itsensä tekemiin rottapyörätyylin määritelmiin. Katsauksen avulla oli tarkoitus selvittää mitä käsitteellä ”rottapyörä” tarkoitetaan. Rottapyörämääritelmien perusteella tehtiin tiivistelmä määritelmissä esiintyneistä rottapyörän fyysisistä ominaisuuksista. Määritelmien lisäksi on esitelty ja analysoitu 5 erilaista moottoripyörää joiden tyyli sivuaa rottapyörätyyliä. Sopiva ulkonäkö oli tarkoitus löytää tekemällä suunnittelutyötä. Tiedonhankintamenetelmänä oli tekemällä tutkiminen. Suunnittelutyötä tehtiin sykleissä: ideointi, luonnostelu, analyysi. Syklin analysointivaiheessa kirjattiin ajatuksia, ideoita ja jatkoehdotuksia. Suunnittelutyön ensimmäinen vaihe oli analysoida kustomoinnin kohde. Analyysin perusteella päädyttiin muokkaamaan pyörän ulkonäköä aggressiiviseen suuntaan. Suunnittelun tukena käytettiin kustomoinnin kohteena olevasta moottoripyörästä tehtyä 3D-mallia. Malliin tehtiin muutosehdotuksia, ja otettiin pikarenderointeja mielenkiintoisista ehdotuksista. Ehdotukset analysoitiin ja tarvittavia korjauksia tehtiin kunnes mallin yleisilme oli sopiva. Osien sommittelun ollessa kohdallaan, suunnittelun tekoa jatkettiin suoraan kustomoinnin kohteena olevaan pyörään.
Lopputulos on hieman aggressiivinen, vanhanmallinen rottapyörä. Lopputulos kunnioittaa alkuperäisen pyörän olemusta, eikä sorru aggressiivisuudessaan liialliseen vauhdin korostamiseen. Pyörän ulkoinen olemus ottaa vaikutteita vanhasta kustomointikulttuurista, lisäten siihen ripauksen paheellisuutta ja rappioromantiikkaa.
Saavuttaakseen kustomoinissa rottapyörän kaltaisen olemuksen, tehtiin katsaus alakulttuurin itsensä tekemiin rottapyörätyylin määritelmiin. Katsauksen avulla oli tarkoitus selvittää mitä käsitteellä ”rottapyörä” tarkoitetaan. Rottapyörämääritelmien perusteella tehtiin tiivistelmä määritelmissä esiintyneistä rottapyörän fyysisistä ominaisuuksista. Määritelmien lisäksi on esitelty ja analysoitu 5 erilaista moottoripyörää joiden tyyli sivuaa rottapyörätyyliä. Sopiva ulkonäkö oli tarkoitus löytää tekemällä suunnittelutyötä. Tiedonhankintamenetelmänä oli tekemällä tutkiminen. Suunnittelutyötä tehtiin sykleissä: ideointi, luonnostelu, analyysi. Syklin analysointivaiheessa kirjattiin ajatuksia, ideoita ja jatkoehdotuksia. Suunnittelutyön ensimmäinen vaihe oli analysoida kustomoinnin kohde. Analyysin perusteella päädyttiin muokkaamaan pyörän ulkonäköä aggressiiviseen suuntaan. Suunnittelun tukena käytettiin kustomoinnin kohteena olevasta moottoripyörästä tehtyä 3D-mallia. Malliin tehtiin muutosehdotuksia, ja otettiin pikarenderointeja mielenkiintoisista ehdotuksista. Ehdotukset analysoitiin ja tarvittavia korjauksia tehtiin kunnes mallin yleisilme oli sopiva. Osien sommittelun ollessa kohdallaan, suunnittelun tekoa jatkettiin suoraan kustomoinnin kohteena olevaan pyörään.
Lopputulos on hieman aggressiivinen, vanhanmallinen rottapyörä. Lopputulos kunnioittaa alkuperäisen pyörän olemusta, eikä sorru aggressiivisuudessaan liialliseen vauhdin korostamiseen. Pyörän ulkoinen olemus ottaa vaikutteita vanhasta kustomointikulttuurista, lisäten siihen ripauksen paheellisuutta ja rappioromantiikkaa.