Developing a Reclaim Information System : Case: Lemminkäinen Betonituote
Kolehmainen, Jukka (2009)
Kolehmainen, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263229
Tiivistelmä
Reklamaatiotietojärjestelmän kehittäminen Lemminkäinen Betonituotteelle
Opinnäytetyön päämääränä oli kehittää Lemminkäinen Betonituote Oy:lle tietojärjestelmä reklamaatiotietojen tehokasta ja rakentavaa käsittelyä varten. Lemminkäinen Betonituote Oy kuuluu Lemminkäinen Oyj:n Rakennustuotteet toimialaan. Lemminkäinen Betonituotteella on kaksi tuoteryhmää. Elemento-tuoteryhmään kuuluu porras- ja mosaiikkibetonituotteet ja Formento-tuoteryhmään ympäristötuotteet kuten pihakivet.
Yhtiön reklamaatiotietoja on tähän saakka kerätty yksinkertaiselle Word-lomakkeelle joko sähköisessä tai paperimuodossa. Tietoja on hallinnoitu järjestämällä lomakkeita eri kansioihin. Vaikka välittömät toimenpiteet asiakkaalle saadaankin suoritettua, ennaltaehkäiseviä, kehittäviä toimenpiteitä ei ole seurattu ja suoritettu järjestelmällisesti. Reklamaatiotiedoille on toivottu tehokkaampaa käsittelytapaa, jota sertifikaatti edellyttää.
Lemminkäinen Betonituotteella on toistaiseksi vielä käytössään yksinkertainen asiakashallintajärjestelmä, joka ei sisällä työkalua reklamaatiotietojen käsittelyä varten. Lemminkäinen Betonituote tarvitsi alan ja yrityksen tarpeisiin tarkasti räätälöidyn järjestelmän. Uusi järjestelmä kehitettiin yhteistyössä tulevien käyttäjiensä kanssa. Opinnäytetyössä esitellään ohjelmiston kehityksen määrittely- ja suunnitteluvaiheet. Ohjelmiston toteutukseen ja käyttöönottoon liittyvät dokumentit kuten ohjelmakoodi ja käyttöohje on jätetty työn ulkopuolelle. Järjestelmä toteutettiin PHP-ohjelmointikielellä verkkopalveluksi ja se tallentaa reklamaatiotiedot XML–tiedostoina. Käyttöönotto on aloitettu vaiheittain pilottiryhmästä alkaen.
Opinnäytetyön päämääränä oli kehittää Lemminkäinen Betonituote Oy:lle tietojärjestelmä reklamaatiotietojen tehokasta ja rakentavaa käsittelyä varten. Lemminkäinen Betonituote Oy kuuluu Lemminkäinen Oyj:n Rakennustuotteet toimialaan. Lemminkäinen Betonituotteella on kaksi tuoteryhmää. Elemento-tuoteryhmään kuuluu porras- ja mosaiikkibetonituotteet ja Formento-tuoteryhmään ympäristötuotteet kuten pihakivet.
Yhtiön reklamaatiotietoja on tähän saakka kerätty yksinkertaiselle Word-lomakkeelle joko sähköisessä tai paperimuodossa. Tietoja on hallinnoitu järjestämällä lomakkeita eri kansioihin. Vaikka välittömät toimenpiteet asiakkaalle saadaankin suoritettua, ennaltaehkäiseviä, kehittäviä toimenpiteitä ei ole seurattu ja suoritettu järjestelmällisesti. Reklamaatiotiedoille on toivottu tehokkaampaa käsittelytapaa, jota sertifikaatti edellyttää.
Lemminkäinen Betonituotteella on toistaiseksi vielä käytössään yksinkertainen asiakashallintajärjestelmä, joka ei sisällä työkalua reklamaatiotietojen käsittelyä varten. Lemminkäinen Betonituote tarvitsi alan ja yrityksen tarpeisiin tarkasti räätälöidyn järjestelmän. Uusi järjestelmä kehitettiin yhteistyössä tulevien käyttäjiensä kanssa. Opinnäytetyössä esitellään ohjelmiston kehityksen määrittely- ja suunnitteluvaiheet. Ohjelmiston toteutukseen ja käyttöönottoon liittyvät dokumentit kuten ohjelmakoodi ja käyttöohje on jätetty työn ulkopuolelle. Järjestelmä toteutettiin PHP-ohjelmointikielellä verkkopalveluksi ja se tallentaa reklamaatiotiedot XML–tiedostoina. Käyttöönotto on aloitettu vaiheittain pilottiryhmästä alkaen.