Kiinteistönhoitotyön laadunhallinnan kehittäminen Oulun Sivakka Oy:lle
Kemppainen, Henri (2011)
Kemppainen, Henri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117407
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Insinöörityön aihe oli kiinteistönhoidon laadunhallinnan kehittäminen Oulun Sivakka Oy:lle. Työn tarkoituksena oli laatia yritykselle tarkistuslomakkeet, joilla voidaan tarkastella kiinteistönhoidon ja siivouksen laatutasoa yhtiön hallinnoimissa vuokrataloissa.
Kirjallinen osuus käsittelee yleistä teoriaa kiinteistönhoidosta ja kiinteistönhoidon laadusta, sekä miten lomakkeisto on laadittu ja mitä se pitää sisällään. Teoriaosuudessa huomioidaan kiinteistönhoidon yleisiä periaatteita ja ylläpitoon kuuluvia tehtäviä. Lisäksi työssä käsitellään laadunvalvonnan periaatteita ja tarkastuskierrosten sisältö. Yrityksen tavoittelema hyöty oli kiinteistönhoitotyön ja siivoustyön laadunvalvonnan parantaminen. Laadunvalvontaa parantamalla pyritään saamaan asiakkaat kiinnostumaan yrityksen tarjoamista vuokra-asunnoista.
Arviointilomakkeet luotiin kiinteistönhoitotyöstä ja siivoustyöstä erikseen kerrostaloille ja luhti- ja rivitaloille. Lomakkeistosta on muokattu mallit kesä- ja talvitarkastusta varten. Lomakkeita käytetään tarkastuskierroksella, jossa ovat mukana isännöitsijä, kiinteistönhoitaja ja kiinteistönhoidon esimies. Kierroksen aikana lomakkeeseen merkityt kohdat arvioidaan ja niistä koostuu loppuarvosana kiinteistölle.
Useiden yhteydenottojen ja palaverin avulla saatiin toteutettua helppokäyttöinen lomakemalli, johon tarkastuksen tekijä pisteyttää arvosteltavat kohdat. Lomakkeiden avulla kiinteistönhoidon laadunvalvonta helpottuu. Kahdesti vuodessa suoritettavan tarkastuksen avulla yritys pysyy ajan tasalla kiinteistön kunnosta ja eri kiinteistönhoitoyritysten yleisestä laadusta.
Insinöörityön aihe oli kiinteistönhoidon laadunhallinnan kehittäminen Oulun Sivakka Oy:lle. Työn tarkoituksena oli laatia yritykselle tarkistuslomakkeet, joilla voidaan tarkastella kiinteistönhoidon ja siivouksen laatutasoa yhtiön hallinnoimissa vuokrataloissa.
Kirjallinen osuus käsittelee yleistä teoriaa kiinteistönhoidosta ja kiinteistönhoidon laadusta, sekä miten lomakkeisto on laadittu ja mitä se pitää sisällään. Teoriaosuudessa huomioidaan kiinteistönhoidon yleisiä periaatteita ja ylläpitoon kuuluvia tehtäviä. Lisäksi työssä käsitellään laadunvalvonnan periaatteita ja tarkastuskierrosten sisältö. Yrityksen tavoittelema hyöty oli kiinteistönhoitotyön ja siivoustyön laadunvalvonnan parantaminen. Laadunvalvontaa parantamalla pyritään saamaan asiakkaat kiinnostumaan yrityksen tarjoamista vuokra-asunnoista.
Arviointilomakkeet luotiin kiinteistönhoitotyöstä ja siivoustyöstä erikseen kerrostaloille ja luhti- ja rivitaloille. Lomakkeistosta on muokattu mallit kesä- ja talvitarkastusta varten. Lomakkeita käytetään tarkastuskierroksella, jossa ovat mukana isännöitsijä, kiinteistönhoitaja ja kiinteistönhoidon esimies. Kierroksen aikana lomakkeeseen merkityt kohdat arvioidaan ja niistä koostuu loppuarvosana kiinteistölle.
Useiden yhteydenottojen ja palaverin avulla saatiin toteutettua helppokäyttöinen lomakemalli, johon tarkastuksen tekijä pisteyttää arvosteltavat kohdat. Lomakkeiden avulla kiinteistönhoidon laadunvalvonta helpottuu. Kahdesti vuodessa suoritettavan tarkastuksen avulla yritys pysyy ajan tasalla kiinteistön kunnosta ja eri kiinteistönhoitoyritysten yleisestä laadusta.