Sähköisen markkinoinnin keinot ja niiden hyödyntäminen käyttötavarakaupassa : case Sokos
Väätäinen, Markus (2011)
Väätäinen, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911672
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa mitä eri keinoja sähköisessä markkinoinnissa käytetään ja miten vähittäismyymälät hyödyntävät niitä muun markkinointinsa tukena. Lisäksi tarkoituksena oli saada ammattilaisen näkemys siitä, miten Sokos-liikeketju tulee tulevaisuudessa kehittämään sähköistä markkinointiaan. Tutkimuksen tavoitteena oli erilaisten välineiden ja tapojen selvittämisen lisäksi luoda uusia ideoita Sokoksen sähköiseen markkinointiin kerätyn tiedon pohjalta.
Työn pohjana toimi alan kirjallisuuteen ja tilastoihin pohjautuva teoriaosuus, jossa tarkastellaan sähköisen median osuuksia ja kehitystä suomalaisessa markkinointiympäristössä. Lisäksi osuudessa on lyhyesti selvitettynä ne välineet, joita sähköisessä markkinoinnissa on käytettävissä tällä hetkellä. Näiden pohjalta tehtiin kahdentoista kysymyksen mittainen haastattelulomake, jonka avulla oli tarkoitus valottaa Sokosten sähköisen markkinoinnin tämän hetkistä käyttöä.
Haastatteluun vastasi sähköpostin välityksellä Sokos ketjun markkinointipäällikkö. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena osin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, jonka avulla haluttiin mahdollistaa haastateltavan omien mielipiteiden ja näkemysten esille tuonti. Sokoksen verkkonäkyvyyttä vertailtiin ajoittain myös muutamaan muuhun saman toimialan yritykseen, jotta tutkimusaiheesta saataisiin parempi kokonaiskuva.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että Sokos on valjastanut sähköisen markkinoinnin osaksi markkinointistrategiaansa, mutta kehitettävää löytyy aina. Tulevaisuudessa tarkastelun alle kannattaa ottaa erityisesti mobiililaitteissa tapahtuva mainonta.
Työn pohjana toimi alan kirjallisuuteen ja tilastoihin pohjautuva teoriaosuus, jossa tarkastellaan sähköisen median osuuksia ja kehitystä suomalaisessa markkinointiympäristössä. Lisäksi osuudessa on lyhyesti selvitettynä ne välineet, joita sähköisessä markkinoinnissa on käytettävissä tällä hetkellä. Näiden pohjalta tehtiin kahdentoista kysymyksen mittainen haastattelulomake, jonka avulla oli tarkoitus valottaa Sokosten sähköisen markkinoinnin tämän hetkistä käyttöä.
Haastatteluun vastasi sähköpostin välityksellä Sokos ketjun markkinointipäällikkö. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena osin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, jonka avulla haluttiin mahdollistaa haastateltavan omien mielipiteiden ja näkemysten esille tuonti. Sokoksen verkkonäkyvyyttä vertailtiin ajoittain myös muutamaan muuhun saman toimialan yritykseen, jotta tutkimusaiheesta saataisiin parempi kokonaiskuva.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että Sokos on valjastanut sähköisen markkinoinnin osaksi markkinointistrategiaansa, mutta kehitettävää löytyy aina. Tulevaisuudessa tarkastelun alle kannattaa ottaa erityisesti mobiililaitteissa tapahtuva mainonta.