Inventaarion ja vaihto-omaisuuden hallinta vähittäiskaupassa
Suominen, Hanna-Kaisa (2011)
Suominen, Hanna-Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli inventaarion ja vaihto-omaisuuden hallinta vähit-täiskauppaketju Zil Oy:ssä. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vaihtoehtoisia ja käy-tännöllisempiä toimintatapoja inventaarion toteutukseen, sekä tehostaa vähittäis-kauppaketjun tilausprosessimenetelmää, jonka avulla vaihto-omaisuuden hallintaa parannettaisiin.
Teoriaosuudessa käsitellään vähittäiskaupan pääpiirteitä ja ominaisuuksia, vaihto-omaisuuden muodostumista ja sen merkitystä yritykselle sekä inventaarion vaikutusta yrityksen tulokseen. Lisäksi pohditaan toiminnanohjausjärjestelmän käytön etuja yrityksen erilaisissa prosesseissa, kuten myynti, tilaus ja varastointiprosesseissa. Em-piriaosuudessa myyjiltä kerättiin tietoa inventaarion toteutuksesta ja sen kehitystar-peista sekä tilausprosessin peruspiirteistä kvalitatiivisella kyselylomakkeella. Avoimen teemahaastattelun avulla yrityksen myyntisihteeri ja kirjanpitäjä toivat esille omat nä-kemyksensä tutkimuksen aiheesta.
Lain mukaan inventaario on toteutettava vuosittain yrityksen vaihto-omaisuuden sel-vittämiseksi tilinpäätökseen. Vaihto-omaisuus vaikuttaa yrityksen tulokseen ja lopulta maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen. Vähittäiskaupan inventaarion toteutuksen kehittäminen vaikuttaisi tutkimuksen perusteella inventaarion tehokkuuteen ja luotet-tavuuteen sekä positiivisesti työilmapiiriin. Lopulta se lisäisi varaston muutoksen arvoa tilinpäätöksessä.
Tutkimus osion perusteella esille tuli selkeitä inventaarion toteutusta helpottavia to-teutustapoja. Kehitystarpeisiin puuttumalla yritys pystyisi vaikuttamaan inventoinnin nopeuttamiseen ja laskuvirheiden minimoimiseen. Muutosten avulla myymälöillä olisi lisäksi mahdollisuus ylläpitää ja ennen kaikkea tehostaa asiakaspalvelutasoa in-ventaarion aikana.
Ongelmien ratkaisemiseksi yritykselle esitettiin kehitysideoita. Todettiin, että lisä-työvoiman palkkaaminen inventoinnin ajaksi olisi tarpeen ja vaihtoehtoisesti uusien työvälineiden käyttöön otto kehittäisi inventaarion tekoa. Lisäksi henkilökunnan jat-kokoulutus toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä hyödyntäisi järjestelmän sovellusten käyttöä myynti- ja asiakaspalvelutyössä.
Teoriaosuudessa käsitellään vähittäiskaupan pääpiirteitä ja ominaisuuksia, vaihto-omaisuuden muodostumista ja sen merkitystä yritykselle sekä inventaarion vaikutusta yrityksen tulokseen. Lisäksi pohditaan toiminnanohjausjärjestelmän käytön etuja yrityksen erilaisissa prosesseissa, kuten myynti, tilaus ja varastointiprosesseissa. Em-piriaosuudessa myyjiltä kerättiin tietoa inventaarion toteutuksesta ja sen kehitystar-peista sekä tilausprosessin peruspiirteistä kvalitatiivisella kyselylomakkeella. Avoimen teemahaastattelun avulla yrityksen myyntisihteeri ja kirjanpitäjä toivat esille omat nä-kemyksensä tutkimuksen aiheesta.
Lain mukaan inventaario on toteutettava vuosittain yrityksen vaihto-omaisuuden sel-vittämiseksi tilinpäätökseen. Vaihto-omaisuus vaikuttaa yrityksen tulokseen ja lopulta maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen. Vähittäiskaupan inventaarion toteutuksen kehittäminen vaikuttaisi tutkimuksen perusteella inventaarion tehokkuuteen ja luotet-tavuuteen sekä positiivisesti työilmapiiriin. Lopulta se lisäisi varaston muutoksen arvoa tilinpäätöksessä.
Tutkimus osion perusteella esille tuli selkeitä inventaarion toteutusta helpottavia to-teutustapoja. Kehitystarpeisiin puuttumalla yritys pystyisi vaikuttamaan inventoinnin nopeuttamiseen ja laskuvirheiden minimoimiseen. Muutosten avulla myymälöillä olisi lisäksi mahdollisuus ylläpitää ja ennen kaikkea tehostaa asiakaspalvelutasoa in-ventaarion aikana.
Ongelmien ratkaisemiseksi yritykselle esitettiin kehitysideoita. Todettiin, että lisä-työvoiman palkkaaminen inventoinnin ajaksi olisi tarpeen ja vaihtoehtoisesti uusien työvälineiden käyttöön otto kehittäisi inventaarion tekoa. Lisäksi henkilökunnan jat-kokoulutus toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä hyödyntäisi järjestelmän sovellusten käyttöä myynti- ja asiakaspalvelutyössä.