Interaktiivinen 3D verkkomarkkinoinnissa
Männikkö, Jarkko (2011)
Männikkö, Jarkko
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046035
Tiivistelmä
Interaktiivinen verkkomainonta lisääntyy huimaa vauhtia teknologian kehityksen myötä. Nopeammat verkkoyhteydet takaavat yhä monimuotoisempia sovelluksia internetiin, ja yksi kasvava ala on kolmiulotteinen interaktiivisuus. Sen avulla on mahdollista tarjota kuluttajille parempi kuva tuotteesta.
Interaktiivisia kolmiulotteisia sovelluksia on mahdollista luoda monella eri tavalla ja ohjelmalla. Tämäntyylisten komponenttien luomisessa on otettava monia seikkoja huomioon, kuten tiedostokoot sekä tarpeellisen informaation määrä.
Tässä työssä on tutkittu yksinkertaisen kolmiulotteisen interaktiivisen mallin luomista. Quest 3D:llä, Blaze 3D:llä ja 3D PDF:lla luotujen komponenttien avulla on mahdollista arvioida eri ohjelmien ja luontityylien eroja. Asiantuntijoiden kommenttien perusteella luodut komponentit ovat hiukan erilaisia käytetyistä ohjelmista riippuen.
Lopullista työtä on testattu pienen testiryhmän avulla, johon kuului ammattilaisia ja tavallisia internetin käyttäjiä. Testiryhmän avulla ilmeni, että ei ole olemassa yhtä hyvää ohjelmaa kolmiulotteisen interaktiivisuuden luomiseen, vaan jokaisessa ohjelmassa on puolensa.
Interaktiivisia kolmiulotteisia sovelluksia on mahdollista luoda monella eri tavalla ja ohjelmalla. Tämäntyylisten komponenttien luomisessa on otettava monia seikkoja huomioon, kuten tiedostokoot sekä tarpeellisen informaation määrä.
Tässä työssä on tutkittu yksinkertaisen kolmiulotteisen interaktiivisen mallin luomista. Quest 3D:llä, Blaze 3D:llä ja 3D PDF:lla luotujen komponenttien avulla on mahdollista arvioida eri ohjelmien ja luontityylien eroja. Asiantuntijoiden kommenttien perusteella luodut komponentit ovat hiukan erilaisia käytetyistä ohjelmista riippuen.
Lopullista työtä on testattu pienen testiryhmän avulla, johon kuului ammattilaisia ja tavallisia internetin käyttäjiä. Testiryhmän avulla ilmeni, että ei ole olemassa yhtä hyvää ohjelmaa kolmiulotteisen interaktiivisuuden luomiseen, vaan jokaisessa ohjelmassa on puolensa.