"Jauho näyttää ihan lumelta!" : Lasten kokemuksia SAPERE - menetelmästä päiväkodin ruoka - ja ravitsemuskasvatuksessa
Levä, Heli (2011)
Levä, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
ravitsemuskasvatusAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Sapere – ruoka – ja ravitsemuskasvatusmenetelmän toimivuutta päiväkodin lapsiryhmässä. Yhteistyöpäiväkoti oli mukana Aistien avulla ruokamaailmaan, Sapere – menetelmän levittäminen varhaiskasvatukseen – hankkeessa. Opinnäytetyö lähestyi aihetta lasten kokemuksia havainnoiden. Sapere – menetelmä perustuu sensoriseen harjoitteluun, eli aistinvaraisten kokemusten kautta oppimiseen. Sapere – menetelmä painottaa kokemuksellista ja tutkivaa, lapsille ominaista oppimista. Opinnäytetyössä painottui lapsilähtöinen pedagogiikka ja huomioiminen lapset tutkimuskohteina. Osallistuvaa havainnointia käyttäen lapset otettiin mukaan tärkeinä tiedonlähteinä sekä aktiivisina toimijoina.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyöhön sisältyi toiminnallinen osa, joka on suoritettu yhteistyöpäiväkodin 4-6 – vuotiaiden lasten ryhmässä neljän viikon harjoittelun aikana keväällä 2010. Sapere – menetelmää toteutettiin päiväkodissa pienryhmätuokioiden, aistiharjoitusten ja projektityön muodoissa. Tutkimusmateriaaleina olivat käytössä tutkijan havainnot, lasten kommentit, lapsille ja perheille suunnattu kysely sekä kuvia Sapere – toiminnasta.
Tehdyt havainnot pienryhmätyöskentelyistä, aistiharjoituksista ja projektityöstä sekä palautettujen kyselyiden tuloksista puolsivat lasten kiinnostusta Sapere – menetelmää kohtaan.
Tutkimuksen tulokset olivat pääsääntöisesti rohkaisevia ja antoivat aihetta varhaiskasvatuksen ruoka – ja ravitsemuskasvatuksen kehittämiseen. Sapere – menetelmä on saanut näkyvyyttä ja levinnyt useille Suomen paikkakunnille. Sapere – hankkeen tavoitteena on saada menetelmä osaksi varhaiskasvatussuunnitelman ruoka – ja ravitsemuskasvatusta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Opinnäytetyöhön sisältyi toiminnallinen osa, joka on suoritettu yhteistyöpäiväkodin 4-6 – vuotiaiden lasten ryhmässä neljän viikon harjoittelun aikana keväällä 2010. Sapere – menetelmää toteutettiin päiväkodissa pienryhmätuokioiden, aistiharjoitusten ja projektityön muodoissa. Tutkimusmateriaaleina olivat käytössä tutkijan havainnot, lasten kommentit, lapsille ja perheille suunnattu kysely sekä kuvia Sapere – toiminnasta.
Tehdyt havainnot pienryhmätyöskentelyistä, aistiharjoituksista ja projektityöstä sekä palautettujen kyselyiden tuloksista puolsivat lasten kiinnostusta Sapere – menetelmää kohtaan.
Tutkimuksen tulokset olivat pääsääntöisesti rohkaisevia ja antoivat aihetta varhaiskasvatuksen ruoka – ja ravitsemuskasvatuksen kehittämiseen. Sapere – menetelmä on saanut näkyvyyttä ja levinnyt useille Suomen paikkakunnille. Sapere – hankkeen tavoitteena on saada menetelmä osaksi varhaiskasvatussuunnitelman ruoka – ja ravitsemuskasvatusta.