Kehonhahmotuksen tukeminen Keljonkankaan koululla : Ideapaketti esi- ja alkuopetukseen
Laitinen, Paula (2011)
Laitinen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010233
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen. Työ sisältää kehonhahmotusta tukevan ideapaketin sekä raportin ideapaketin työstämisvaiheista ja tietopohjasta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Keljonkankaan koulun kanssa. Työn tavoitteena oli tuottaa yhteistyökoulun alkuopetukseen soveltuva ideapaketti, joka koostuu kehonhahmotusta tukevista leikeistä. Ideapaketti koottiin kehohahmotuksen teoriatietoon pohjaten, korostaen kehonhahmo-tuksen merkitystä koulussa selviytymisten taitoihin. Näiden tietojen pohjalta muodostui ideapaketti, jonka kaikki leikit analysoitiin kehonhahmotuksen näkökulmasta (jokaisen leikin kohdalla kuvataan, miten lapsen tulisi leikistä suoriutua kehonhahmotuksen osalta). Lisäksi ideapakettia koottaessa pyrittiin huomioimaan sen helppokäyttöisyys osana koulun arkea.
Ideapaketti oli Keljonkankaan koulun opettajien kokeiltavissa kolmen viikon ajan. Tänä aikana opinnäytetyön tekijä arvioi ideapaketin soveltuvuutta koululle havainnoiden oppilaiden innostuneisuutta sekä kokeilujakson jälkeen haastatellen ideapaketin kokeilussa mukana olleita opettajia. Havainnoinnin tukena käytettiin The Volitional Questionnaire – tahdonarviointimenetelmän pohjalta tehtyä havainnointilomaketta ja haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, teemahaastattelumenetelmällä. Havainnointi- ja haastattelutulosten perusteella ideapakettiin tehtyjen pienten muutosten jälkeen valmistui esi- ja alkuopetukseen soveltuva ideapaketti, joka koostuu 33 erilaisesta kehonhahmotusta tukevasta leikistä.
Opinnäytetyöraportti sisältää tarkemman kuvauksen ideapaketin työstämisen vaiheista sekä tietoa kehonhahmotuksen tukemisesta osana alkuopetusta ja kehonhahmotuksen yhteydestä opetus-suunnitelmaan. Lisäksi raportissa kuvataan kehonhahmotuksen tukemisen laajempaa toimintaterapian näkökulmaa sekä toimintaterapeutin mahdollisuuksia toimia lapsen tukena koulussa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Keljonkankaan koulun kanssa. Työn tavoitteena oli tuottaa yhteistyökoulun alkuopetukseen soveltuva ideapaketti, joka koostuu kehonhahmotusta tukevista leikeistä. Ideapaketti koottiin kehohahmotuksen teoriatietoon pohjaten, korostaen kehonhahmo-tuksen merkitystä koulussa selviytymisten taitoihin. Näiden tietojen pohjalta muodostui ideapaketti, jonka kaikki leikit analysoitiin kehonhahmotuksen näkökulmasta (jokaisen leikin kohdalla kuvataan, miten lapsen tulisi leikistä suoriutua kehonhahmotuksen osalta). Lisäksi ideapakettia koottaessa pyrittiin huomioimaan sen helppokäyttöisyys osana koulun arkea.
Ideapaketti oli Keljonkankaan koulun opettajien kokeiltavissa kolmen viikon ajan. Tänä aikana opinnäytetyön tekijä arvioi ideapaketin soveltuvuutta koululle havainnoiden oppilaiden innostuneisuutta sekä kokeilujakson jälkeen haastatellen ideapaketin kokeilussa mukana olleita opettajia. Havainnoinnin tukena käytettiin The Volitional Questionnaire – tahdonarviointimenetelmän pohjalta tehtyä havainnointilomaketta ja haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, teemahaastattelumenetelmällä. Havainnointi- ja haastattelutulosten perusteella ideapakettiin tehtyjen pienten muutosten jälkeen valmistui esi- ja alkuopetukseen soveltuva ideapaketti, joka koostuu 33 erilaisesta kehonhahmotusta tukevasta leikistä.
Opinnäytetyöraportti sisältää tarkemman kuvauksen ideapaketin työstämisen vaiheista sekä tietoa kehonhahmotuksen tukemisesta osana alkuopetusta ja kehonhahmotuksen yhteydestä opetus-suunnitelmaan. Lisäksi raportissa kuvataan kehonhahmotuksen tukemisen laajempaa toimintaterapian näkökulmaa sekä toimintaterapeutin mahdollisuuksia toimia lapsen tukena koulussa.