Nynne Tulee - matkailumarkkinointitapahtuman toteutuksen onnistuminen vuonna 2008
Kartesalo, Lea; Vartiainen, Jenni-Maria (2009)
Kartesalo, Lea
Vartiainen, Jenni-Maria
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905213069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905213069
Tiivistelmä
Nynne Tulee - matkailumarkkinointitapahtuma järjestettiin keväällä 2008 Turussa ja opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää kyseisen tapahtuman onnistumista ja mielekkyyttä sekä asiakkaiden että näytteilleasettajien näkökulmista. Opinnäytetyössämme käsitellään myös taustatutkimustietoa Pirkanmaan alueen matkailupotentiaalista.
Menetelmänä käytimme kolmea eri kyselyä, joista kaksi suoritettiin asiakasryhmille ja yksi kysely näytteilleasettajille. Teoreettisena viitekehyksenä työssä käytettiin SWOT-analyysia, Jansen Verbeken luomaa viitekehystä sekä diskonfirmaatioteoriaa. Näiden teorioiden avulla pyrittiin analysoimaan kyselyiden tutkimustulokset.
Opinnäytetyössämme päädytään yleisesti tuloksiin, että tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut sekä asiakkaiden että näytteilleasettajien näkökulmista. Tutkimuksessa selviää, että tapahtuman ajankohtaan oltiin tyytyväisiä ja että Pirkanmaasta saatiin riittävästi haluttua tietoa matkailua silmällä pitäen. Tapahtuma myös herätti kiinnostusta Pirkanmaan matkailua kohtaan, joten yksi tapahtuman päätavoitteista saavutettiin kyselytutkimusten perusteella hyvin.
Opinnäytetyössä päädytään positiivisiin tuloksiin tapahtuman jatkuvuuden kannalta. Kyselyiden tulokset osoittavat, että tapahtumasta on hyötyä sekä osallistuneille näytteilleasettajille että kutsutuille asiakkaille. Asiakkaat saivat tietoa ja positiivisen kuvan Pirkanmaasta potentiaalisena matkailualueena ja näytteilleasettajat saivat aikaan myyntiä sekä asiakaskontakteja tulevaisuutta varten. Tapahtumaa voisi mielestämme kehittää vuosittaiseksi liikkuvaksi tapahtumaksi, joka kiertää Suomen eri kaupungeissa.
Menetelmänä käytimme kolmea eri kyselyä, joista kaksi suoritettiin asiakasryhmille ja yksi kysely näytteilleasettajille. Teoreettisena viitekehyksenä työssä käytettiin SWOT-analyysia, Jansen Verbeken luomaa viitekehystä sekä diskonfirmaatioteoriaa. Näiden teorioiden avulla pyrittiin analysoimaan kyselyiden tutkimustulokset.
Opinnäytetyössämme päädytään yleisesti tuloksiin, että tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut sekä asiakkaiden että näytteilleasettajien näkökulmista. Tutkimuksessa selviää, että tapahtuman ajankohtaan oltiin tyytyväisiä ja että Pirkanmaasta saatiin riittävästi haluttua tietoa matkailua silmällä pitäen. Tapahtuma myös herätti kiinnostusta Pirkanmaan matkailua kohtaan, joten yksi tapahtuman päätavoitteista saavutettiin kyselytutkimusten perusteella hyvin.
Opinnäytetyössä päädytään positiivisiin tuloksiin tapahtuman jatkuvuuden kannalta. Kyselyiden tulokset osoittavat, että tapahtumasta on hyötyä sekä osallistuneille näytteilleasettajille että kutsutuille asiakkaille. Asiakkaat saivat tietoa ja positiivisen kuvan Pirkanmaasta potentiaalisena matkailualueena ja näytteilleasettajat saivat aikaan myyntiä sekä asiakaskontakteja tulevaisuutta varten. Tapahtumaa voisi mielestämme kehittää vuosittaiseksi liikkuvaksi tapahtumaksi, joka kiertää Suomen eri kaupungeissa.