Keppiä vai porkkanaa? : ajatuksia soitonopettajan merkityksestä musiikkiopiston oppilaan harrastusmotivaatioon
Syrjäläinen, Susanna (2011)
Syrjäläinen, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311904
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kaksiosainen. Työn taiteellinen osio toteutettiin kamarimusiikkikonserttina Lappeenrannassa keväällä 2011.
Kirjallisessa työssäni pohdin, miten soitonopettaja voi havainnoida oppilaansa motivaation tasoa; mitä hänen tulisi ottaa huomioon, mikäli hän havaitsee oppilaansa motivaation laskeneen; ja millä keinoin hän voi pyrkiä vaikuttamaan oppilaansa uudelleen motivoitumiseen.
Työni toisessa luvussa perehdyn erilaisiin motivaatioteorioihin, jonka lisäksi selvitän, mitä eroa on sisäisellä ja ulkoisella motivaatiolla. Kolmannessa luvussa pohdin ympäristön (opettaja, vanhemmat ja musiikkiopisto) merkitystä oppilaan motivoitumiseen. Neljännessä luvussa kuvaan Kari Kurkelan Mielen maisemat ja musiikki- kirjaa lähteenä käyttäen yleisimpiä oppilaan motivaatioon vaikuttavia ongelmia opettaja-oppilassuhteessa. Työni viimeisessä luvussa keskityn kuvaamaan ideaalin motivoivan opettaja-oppilas- interaktion edellytyksiä.
Kirjallisessa työssäni pohdin, miten soitonopettaja voi havainnoida oppilaansa motivaation tasoa; mitä hänen tulisi ottaa huomioon, mikäli hän havaitsee oppilaansa motivaation laskeneen; ja millä keinoin hän voi pyrkiä vaikuttamaan oppilaansa uudelleen motivoitumiseen.
Työni toisessa luvussa perehdyn erilaisiin motivaatioteorioihin, jonka lisäksi selvitän, mitä eroa on sisäisellä ja ulkoisella motivaatiolla. Kolmannessa luvussa pohdin ympäristön (opettaja, vanhemmat ja musiikkiopisto) merkitystä oppilaan motivoitumiseen. Neljännessä luvussa kuvaan Kari Kurkelan Mielen maisemat ja musiikki- kirjaa lähteenä käyttäen yleisimpiä oppilaan motivaatioon vaikuttavia ongelmia opettaja-oppilassuhteessa. Työni viimeisessä luvussa keskityn kuvaamaan ideaalin motivoivan opettaja-oppilas- interaktion edellytyksiä.