Hallinnon ja johdon kokemuksia työttömien työnhakijoiden terveyspalveluista
Lakaniemi, Eveliina (2011)
Lakaniemi, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa Jyväskylän yhteistoiminta-alueen (JYTE) perusterveydenhuollon johdon ja hallinnon henkilöiden näkemyksistä työttömän työnhakijan terveyspalveluista ja niiden kehittämisestä. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla kuutta hallinnon ja johdon
henkilöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kehitysideoita työttömien terveyspalvelujen kehittämiseksi. Tiedot kerättiin teemahaastattelujen avulla.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos (THL) on laatinut suositukset työttömän työnhakijan terveyspalvelujen kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön haastattelun teemat on muodostettu näiden suositusten pohjalta. Samalla opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten suositukset toteutuvat JYTE:n alueella.
Työssäkäyvien terveydenhuolto on sidottu maksuttomaan työterveyshuoltoon. Työttömät ovat näin ollen eriarvoisessa asemassa terveyspalvelujen saannissa. Siksi työttömille työnhakijoille on kehitetty oma terveystarkastusmalli, jonka tavoitteena on mm. ylläpitää työttömän työkykyä. Työttömän työnhakijan terveystarkastus on keskeinen osa työttömän terveyspalveluita. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa terveys palvelujen ongelma-alueista sekä niiden kehittämismahdollisuuksista.
Opinnäytetyön perusteella selvisi, että ehdottomasti suurin haaste työttömän terveyspalvelujen kehittämisessä on resurssipula. Tärkeäksi koettiin vähäisten resurssien suunnitelmallinen ja järkevä kohdentaminen. Myös yhteistyö muiden palvelualojen kanssa sekä työttömien ohjautuminen terveystarkastuksiin koettiin haasteelliseksi. Työttömän työnhakijan terveyden edistämisessä tärkeäksi koettiin työttömän terveysriskien huomaaminen myös muilla terveyskeskuskäynneillä kuin työttömien terveystarkastuksissa.
henkilöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kehitysideoita työttömien terveyspalvelujen kehittämiseksi. Tiedot kerättiin teemahaastattelujen avulla.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos (THL) on laatinut suositukset työttömän työnhakijan terveyspalvelujen kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön haastattelun teemat on muodostettu näiden suositusten pohjalta. Samalla opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten suositukset toteutuvat JYTE:n alueella.
Työssäkäyvien terveydenhuolto on sidottu maksuttomaan työterveyshuoltoon. Työttömät ovat näin ollen eriarvoisessa asemassa terveyspalvelujen saannissa. Siksi työttömille työnhakijoille on kehitetty oma terveystarkastusmalli, jonka tavoitteena on mm. ylläpitää työttömän työkykyä. Työttömän työnhakijan terveystarkastus on keskeinen osa työttömän terveyspalveluita. Opinnäytetyössä kerättiin tietoa terveys palvelujen ongelma-alueista sekä niiden kehittämismahdollisuuksista.
Opinnäytetyön perusteella selvisi, että ehdottomasti suurin haaste työttömän terveyspalvelujen kehittämisessä on resurssipula. Tärkeäksi koettiin vähäisten resurssien suunnitelmallinen ja järkevä kohdentaminen. Myös yhteistyö muiden palvelualojen kanssa sekä työttömien ohjautuminen terveystarkastuksiin koettiin haasteelliseksi. Työttömän työnhakijan terveyden edistämisessä tärkeäksi koettiin työttömän terveysriskien huomaaminen myös muilla terveyskeskuskäynneillä kuin työttömien terveystarkastuksissa.