Eheällä mielellä – kehon kielellä : Oppimateriaalia psykofyysisestä fysioterapiasta Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijoille
Ojala, Johanna (2011)
Ojala, Johanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711373
Tiivistelmä
Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, jossa kuntoutujaan toimintakykyä edistetään kokonaisvaltaisesti. Sen tavoitteena ovat kuntoutujan kivun lievittyminen, rentoutuminen, stressinhallinta sekä kehonkuvan eheytyminen, kehonhallinnan, vuorovaikutuksen ja itsetuntemuksen lisääntyminen. Psykofyysinen fysioterapia sopii kuntoutuksena kaikille. Tietoa psykofyysisestä fysioterapiasta on Suomessa melko vähän, koska psykofyysisestä fysioterapiaa ei ole niin paljon tutkittu Suomessa, kuin muissa Skandinavian maissa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuoda esille perustietoa psykofyysisestä fysioterapiasta sekä norjalaisen Berit Heir Bunkanin, että ruotsalaisen Gertrud Roxendalin näkökulma ja menetelmät psykofyysisestä fysioterapiasta. Perustiedot ovat pohja syvemmälle teoriatiedolle, koska muuten voi olla vaikeaa ymmärtää tätä erikoisalaa ilmiönä. Tuotteessa esille nousevat ja tärkeimmät asiat ovat asennon, hengityksen, liikkuvuuden, lihaksiston ja reaktioiden arvioinnissa sekä tutkimisessa. Näiden alueiden havainnointien perusteella kuntoutujan kehonkuvaa harjoitetaan. Fysioterapiassa on yhdessä kuntoutujan kanssa tavoitteena saavuttaa hänelle optimaalinen terveys sekä liikkumis- ja toimintakyky huomioiden hänen omat voimavaransa.
Tämän tuotekehitysprojektin tulostavoitteena oli suunnitella luotettava, helppoymmärteinen ja käytettävä oppimateriaali psykofyysisestä fysioterapiasta Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijoille. Projektin toiminnallisena tavoitteena oli, että Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat saavat käyttöönsä tuottamaani oppimateriaalia opiskeluissaan. Hyödynsaajina ovat Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat ja aihetta opettava opettaja. Tuote on sähköisessä muodossa ja tehty PowerPoint-ohjelmalla sisältäen 102 dia-sivua. Mielenterveyttä tukeva fysioterapia opintojaksoa opettavalla opettajalla on käyttö- ja päivi-tysoikeudet niin kuin tuotteen tekijälläkin.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuoda esille perustietoa psykofyysisestä fysioterapiasta sekä norjalaisen Berit Heir Bunkanin, että ruotsalaisen Gertrud Roxendalin näkökulma ja menetelmät psykofyysisestä fysioterapiasta. Perustiedot ovat pohja syvemmälle teoriatiedolle, koska muuten voi olla vaikeaa ymmärtää tätä erikoisalaa ilmiönä. Tuotteessa esille nousevat ja tärkeimmät asiat ovat asennon, hengityksen, liikkuvuuden, lihaksiston ja reaktioiden arvioinnissa sekä tutkimisessa. Näiden alueiden havainnointien perusteella kuntoutujan kehonkuvaa harjoitetaan. Fysioterapiassa on yhdessä kuntoutujan kanssa tavoitteena saavuttaa hänelle optimaalinen terveys sekä liikkumis- ja toimintakyky huomioiden hänen omat voimavaransa.
Tämän tuotekehitysprojektin tulostavoitteena oli suunnitella luotettava, helppoymmärteinen ja käytettävä oppimateriaali psykofyysisestä fysioterapiasta Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijoille. Projektin toiminnallisena tavoitteena oli, että Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat saavat käyttöönsä tuottamaani oppimateriaalia opiskeluissaan. Hyödynsaajina ovat Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat ja aihetta opettava opettaja. Tuote on sähköisessä muodossa ja tehty PowerPoint-ohjelmalla sisältäen 102 dia-sivua. Mielenterveyttä tukeva fysioterapia opintojaksoa opettavalla opettajalla on käyttö- ja päivi-tysoikeudet niin kuin tuotteen tekijälläkin.