Lasten tunne-elämän tukeminen ja tunne-elämän häiriöiden kohtaaminen päivähoidossa : Tietoa ja työvälineitä
Kemppainen, Heta (2011)
Kemppainen, Heta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli rakentaa lasten tunne-elämää ja sen häiriöitä käsittelevä tieto- ja työvälinepaketti. Kehittämistehtävien tavoitteena oli selvittää onko tieto- ja työvälinepaketti onnistunut tarjoamaan päivähoidon työntekijöille tietoa ja työvälineitä. Hankkeen tavoitteena oli myös edistää lasten tunne-elämän kehittymistä ja ehkäistä tunne-elämän häiriöiden syntymistä päivähoidon työkentällä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Kehittämistehtäväni teoreettisessa osuudessa käsittelin päivähoitojärjestelmän historiaa, päivähoidon henkilöstöä ja koulutusta, päivähoidon työmenetelmiä sekä erityispäivähoidon palvelujärjestelmää. Myös paketin rakentamista ja siihen liittyviä valintoja tarkastelin teoreettisesta näkökulmasta käsin.
Metodologinen esittely:
Kehittämistehtäväni on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Kehittämistehtävään liittyvä tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joissa kahden päiväkodin henkilöstö arvioi tieto- ja työvälinepakettia testattuaan sitä ensin työkentällä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tieto- ja työvälinepaketti onnistui tarjoamaan päivähoidon työntekijöille tietoa ja työvälineitä, mutta työvälineiden vaikutus työkentällä oli vähäistä. Sen sijaan lisääntyneellä tiedolla oli positiivisia vaikutuksia henkilöstön työhön.
Johtopäätökset:
Tieto- ja työvälinepaketti oli käyttökelpoinen apuväline päivähoidon henkilöstön kohtaamiin haasteisiin, jotka liittyivät lasten lisääntyneisiin tuen tarpeisiin. Kuitenkaan uusien työmenetelmien jalkauttamiseen kirjallinen tieto- ja työvälinepaketti ei ole riittävä. Kun tietoisuus tunne-elämästä ja sen häiriöistä lisääntyi, vaikutti se positiivisesti heidän työotteeseensa ja tämä johti puolestaan lasten tunne-elämän tukemiseen ja häiriöiden ennaltaehkäisyyn.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli rakentaa lasten tunne-elämää ja sen häiriöitä käsittelevä tieto- ja työvälinepaketti. Kehittämistehtävien tavoitteena oli selvittää onko tieto- ja työvälinepaketti onnistunut tarjoamaan päivähoidon työntekijöille tietoa ja työvälineitä. Hankkeen tavoitteena oli myös edistää lasten tunne-elämän kehittymistä ja ehkäistä tunne-elämän häiriöiden syntymistä päivähoidon työkentällä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Kehittämistehtäväni teoreettisessa osuudessa käsittelin päivähoitojärjestelmän historiaa, päivähoidon henkilöstöä ja koulutusta, päivähoidon työmenetelmiä sekä erityispäivähoidon palvelujärjestelmää. Myös paketin rakentamista ja siihen liittyviä valintoja tarkastelin teoreettisesta näkökulmasta käsin.
Metodologinen esittely:
Kehittämistehtäväni on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Kehittämistehtävään liittyvä tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joissa kahden päiväkodin henkilöstö arvioi tieto- ja työvälinepakettia testattuaan sitä ensin työkentällä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tieto- ja työvälinepaketti onnistui tarjoamaan päivähoidon työntekijöille tietoa ja työvälineitä, mutta työvälineiden vaikutus työkentällä oli vähäistä. Sen sijaan lisääntyneellä tiedolla oli positiivisia vaikutuksia henkilöstön työhön.
Johtopäätökset:
Tieto- ja työvälinepaketti oli käyttökelpoinen apuväline päivähoidon henkilöstön kohtaamiin haasteisiin, jotka liittyivät lasten lisääntyneisiin tuen tarpeisiin. Kuitenkaan uusien työmenetelmien jalkauttamiseen kirjallinen tieto- ja työvälinepaketti ei ole riittävä. Kun tietoisuus tunne-elämästä ja sen häiriöistä lisääntyi, vaikutti se positiivisesti heidän työotteeseensa ja tämä johti puolestaan lasten tunne-elämän tukemiseen ja häiriöiden ennaltaehkäisyyn.