The Effect of EU Digital Agenda on the ICT sector in Finland
Mäkinen, Laura (2011)
Mäkinen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311853
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Eun Digitaaliagenda tulee vaikuttamaan Suomeen ja kuinka alan yritykset ovat varautuneet sen vaikutuksiin strategioissaan. Työ pyrkii myös tunnistamaan mahdollisia tulevia ongelmia alalla ja löytämään Digitaaliagendan tarjoamia mahdollisuuksia.
EU2020-strategian lippulaivahanke Digitaaliagenda voi aiheuttaa suuria muutoksia koko EUn alueella. Digitaaliagenda tähtää esimerkiksi nopeampiin internet-yhteyksiin koko EUn alueella, luo digitaalisen yhteismarkkinan ja lisää järjestelmien yhteentoimivuutta. Nämä tavoitteet tuodaan tarkemmin esiin opinnäytetyössä.
Työssä käytettiin Porterin Viiden kilpailuvoiman (Five Forces) mallia Digitaaliagendan yleisten vaikutusten esittelemiseen. Tässä osassa työtä käydään läpi tämänhetkistä tilannetta ja pyritään luomaan tulevaisuuden skenaario alalle, sikäli kun se on näin laajalla kentällä mahdollista.
Tuodakseni työn käytännönläheisemmäälle ja yksityiskohtaisemmalle tasolle käytin sitten Tulevaisuuspyörää (Futures Wheel) analysoidakseni Digitaaliagendan vaikutusta viiteen erilaiseen ja eri kokoiseen ICT-alan yritykseen. Tässä kohdassa haastatellut yritykset ovat Nokia, Microsoft, Sonera, Graphisoft Finland ja Tieto.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat suoraan sidonnaiset tutkittuun toimialaan. Digitaaliagendan vaikutukset riippuvat myös yrityksen koosta. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että Digitaaliagendalla tulee olemaan suuri vaikutus tavallisten kuluttajien elämään. Digitaaliagenda tuo tavalliselle kuluttajalle lisää vaihtoehtoja ja paremmat verkkoyhteydet. Tämä voi johtaa hintojen alenemiseen. ICT-alalla Digitaaliagenda lisääntyvä kilpailu tulee muuttamaan toimintaympäristöä. Uusi toimintaympäristö tulee vaatimaan yrityksiltä lisää tehokkuutta ja luovuutta.
EU2020-strategian lippulaivahanke Digitaaliagenda voi aiheuttaa suuria muutoksia koko EUn alueella. Digitaaliagenda tähtää esimerkiksi nopeampiin internet-yhteyksiin koko EUn alueella, luo digitaalisen yhteismarkkinan ja lisää järjestelmien yhteentoimivuutta. Nämä tavoitteet tuodaan tarkemmin esiin opinnäytetyössä.
Työssä käytettiin Porterin Viiden kilpailuvoiman (Five Forces) mallia Digitaaliagendan yleisten vaikutusten esittelemiseen. Tässä osassa työtä käydään läpi tämänhetkistä tilannetta ja pyritään luomaan tulevaisuuden skenaario alalle, sikäli kun se on näin laajalla kentällä mahdollista.
Tuodakseni työn käytännönläheisemmäälle ja yksityiskohtaisemmalle tasolle käytin sitten Tulevaisuuspyörää (Futures Wheel) analysoidakseni Digitaaliagendan vaikutusta viiteen erilaiseen ja eri kokoiseen ICT-alan yritykseen. Tässä kohdassa haastatellut yritykset ovat Nokia, Microsoft, Sonera, Graphisoft Finland ja Tieto.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat suoraan sidonnaiset tutkittuun toimialaan. Digitaaliagendan vaikutukset riippuvat myös yrityksen koosta. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että Digitaaliagendalla tulee olemaan suuri vaikutus tavallisten kuluttajien elämään. Digitaaliagenda tuo tavalliselle kuluttajalle lisää vaihtoehtoja ja paremmat verkkoyhteydet. Tämä voi johtaa hintojen alenemiseen. ICT-alalla Digitaaliagenda lisääntyvä kilpailu tulee muuttamaan toimintaympäristöä. Uusi toimintaympäristö tulee vaatimaan yrityksiltä lisää tehokkuutta ja luovuutta.