Maahanmuuttajaperheiden ja alakoulun kasvatuskumppanuuden tukeminen : opas
Romanova, Jana (2011)
Romanova, Jana
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Salon kaupungin maahanmuuttajaperheiden ja alakoulun välistä kasvatuskumppanuutta. Hankkeen kehittämistehtävänä oli luoda Salon kaupungin maahanmuuttajaperheiden ja alakoulun kasvatuskumppanuutta tukevan oppaan.
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin helpottamaan maahanmuuttajaperheiden ja alakoulun välistä yhteistyötä. Työn tuloksena syntynyt opas on käytännöllinen väline, jonka tarkoituksena on auttaa maahanmuuttajavanhempia selviämään paremmin kodin ja koulun yhteistyössä ja siirtymään yhteistyöstä kasvatuskumppanuuteen.
Opinnäytetyö valmistui kevään 2009 ja syksyn 2010 välisenä aikana. Maahanmuuttajuuden, monikulttuurisuuden ja kasvatuskumppanuuden määritelmät sekä perusopetuksen opetussuunnitelman säädökset ja linjaukset muodostavat kehittämishankkeen teoreettisen viitekehyksen. Kehittämishanke on toiminnallinen ja se perustuu teemahaastatteluihin. Oppaan aineisto koostuu alakoulun opettajien ja maahanmuuttajavanhempien haastatteluissa kerätystä tiedosta.
Työelämän kehittämistoiminnan kumppaneina olivat Salon kaupungin Pajulan alakoulun viisi koulunopettajaa, heistä yksi oli koulun vararehtori sekä erityisopettaja ja kolme luokanopettajaa. Kehittämistoiminnan kumppaneina olivat myös maahanmuuttajavanhemmat Venäjältä, Virosta, Ukrainasta, Irakista, Albaniasta.
Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi ajatus oppaan monipuolisemmasta käytöstä. Oppaan sisältöä voi päivittää ja muokata käyttäjän tarpeiden mukaan. Koulut voivat kääntää oppaan eri kielille tarvittaessa. Myös opettajat voivat käyttää opasta työ- ja vuorovaikutusvälineenä maahanmuuttajavanhempien tapaamisissa.
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin helpottamaan maahanmuuttajaperheiden ja alakoulun välistä yhteistyötä. Työn tuloksena syntynyt opas on käytännöllinen väline, jonka tarkoituksena on auttaa maahanmuuttajavanhempia selviämään paremmin kodin ja koulun yhteistyössä ja siirtymään yhteistyöstä kasvatuskumppanuuteen.
Opinnäytetyö valmistui kevään 2009 ja syksyn 2010 välisenä aikana. Maahanmuuttajuuden, monikulttuurisuuden ja kasvatuskumppanuuden määritelmät sekä perusopetuksen opetussuunnitelman säädökset ja linjaukset muodostavat kehittämishankkeen teoreettisen viitekehyksen. Kehittämishanke on toiminnallinen ja se perustuu teemahaastatteluihin. Oppaan aineisto koostuu alakoulun opettajien ja maahanmuuttajavanhempien haastatteluissa kerätystä tiedosta.
Työelämän kehittämistoiminnan kumppaneina olivat Salon kaupungin Pajulan alakoulun viisi koulunopettajaa, heistä yksi oli koulun vararehtori sekä erityisopettaja ja kolme luokanopettajaa. Kehittämistoiminnan kumppaneina olivat myös maahanmuuttajavanhemmat Venäjältä, Virosta, Ukrainasta, Irakista, Albaniasta.
Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi ajatus oppaan monipuolisemmasta käytöstä. Oppaan sisältöä voi päivittää ja muokata käyttäjän tarpeiden mukaan. Koulut voivat kääntää oppaan eri kielille tarvittaessa. Myös opettajat voivat käyttää opasta työ- ja vuorovaikutusvälineenä maahanmuuttajavanhempien tapaamisissa.