Risteilymatkustajien matkustusmotiivit
Eskelinen, Tuulikki (2011)
Eskelinen, Tuulikki
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412013
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoite oli selvittää suomalaisten risteilymatkustajien matkustusmotiiveja ja matkustustyyppejä eri risteilykohteissa. Risteily on nopeimmin kasvava matkailun muoto ja tämän matkailualueen tutkimuksen merkitys tulee yhä tärkeämmäksi.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee veto - ja työntövoimatekijöitä, matkustusmotivaatiota, matkailija-tyyppejä ja risteilyhistoriaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja suoritettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn vastaajina olivat suomalaiset risteilymatkustajat laivalla. Kerätty aineisto analysoitiin SPSS- ohjelmalla. Faktorianalyysiohjelma auttoi muodostamaan neljä motiivifaktoria kerätystä aineistosta. Nämä faktorit nimesin sisältönsä mukaan.
Tutkimustulosten mukaan eri motiiveilla oli yhteyksiä eri risteilykohteisiin. Myös Plogin typologian mukaisia eri matkailijatyyppejä oli tunnistettavissa. Täten siis motiivit ja matkailijatyypit vaihtelevat kohteittain. Saatuja tuloksia voi hyödyntää kohteen markkinoinnin kehittämisessä ja kohdentamisessa.
Tutkimukseni tavoite oli selvittää suomalaisten risteilymatkustajien matkustusmotiiveja ja matkustustyyppejä eri risteilykohteissa. Risteily on nopeimmin kasvava matkailun muoto ja tämän matkailualueen tutkimuksen merkitys tulee yhä tärkeämmäksi.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee veto - ja työntövoimatekijöitä, matkustusmotivaatiota, matkailija-tyyppejä ja risteilyhistoriaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja suoritettiin kyselytutkimuksena. Kyselyn vastaajina olivat suomalaiset risteilymatkustajat laivalla. Kerätty aineisto analysoitiin SPSS- ohjelmalla. Faktorianalyysiohjelma auttoi muodostamaan neljä motiivifaktoria kerätystä aineistosta. Nämä faktorit nimesin sisältönsä mukaan.
Tutkimustulosten mukaan eri motiiveilla oli yhteyksiä eri risteilykohteisiin. Myös Plogin typologian mukaisia eri matkailijatyyppejä oli tunnistettavissa. Täten siis motiivit ja matkailijatyypit vaihtelevat kohteittain. Saatuja tuloksia voi hyödyntää kohteen markkinoinnin kehittämisessä ja kohdentamisessa.