Digitalt filmformat : Ett stödande verktyg för bildberättande inom fiktionsfilm i Finland?
Savolainen, Henri; Palmén, Stefan (2011)
Savolainen, Henri
Palmén, Stefan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612172
Tiivistelmä
Ända sen digitaliseringen inom fiktionsfilmer inleddes kring millenniumskiftet har både förespråkare och motståndare haft vilda tankar och diskussioner om filmformaten men också om filmindustrins framtid. Inom Finlands filmbransch är de ekonomiska resurserna väldigt små, medan billigare sätt att göra högkvalitetslångfilmer är välkomna.
Ändå undrar man vilket format som är bättre, digitalt eller celluloidfilmformat? Frågan om vilket som är bättre kan debatteras i oändlighet, och verkar nästa irrelevant. Som filmmakare borde man ställa sig frågan: Vilket format passar just den här produktionen bäst?
Den tekniska skillnaden mellan de bästa digitala filmformaten och 35 mm celluloidfilm är redan så små, att i processen att välja rätt format söker man nyanser, perfekt arbetsflöde, känsla och stämning. I vårt examensarbete söker vi fram olika faktorer som påverkar val av format, med tanken på berättelsen, känslan och arbetsflödet ur fotografens och regissörens synpunkt. Genom intervjuer försöker vi få fram svaret till frågan: Har det på riktigt någon betydelse? From the beginning of the millennium, when the film industry began the digitalization there has been a lot of discussion about the future, both for and against digital film formats. In Finland the economic resources in the film industry are very small, and a cheaper format to create high quality feature films is more than welcome. Still a question is often raised, which is better? The question that which format is better can be debated forever, and that question is also quite irrelevant. The question that all filmmakers should ask themselves is that which format suits this production best?
The technical differences between the best digital formats and 35mm celluloid film are so small that the process of the right format is more of nuances, perfect work-flows, feelings and atmosphere. In this degree thesis we search for different factors that contribute to the choice of format, with the aspect of the story, feeling and work-flow from a cinematographers and directors point of view. Through interviews we seek for the answer to the question; does it really matter?
Ändå undrar man vilket format som är bättre, digitalt eller celluloidfilmformat? Frågan om vilket som är bättre kan debatteras i oändlighet, och verkar nästa irrelevant. Som filmmakare borde man ställa sig frågan: Vilket format passar just den här produktionen bäst?
Den tekniska skillnaden mellan de bästa digitala filmformaten och 35 mm celluloidfilm är redan så små, att i processen att välja rätt format söker man nyanser, perfekt arbetsflöde, känsla och stämning. I vårt examensarbete söker vi fram olika faktorer som påverkar val av format, med tanken på berättelsen, känslan och arbetsflödet ur fotografens och regissörens synpunkt. Genom intervjuer försöker vi få fram svaret till frågan: Har det på riktigt någon betydelse?
The technical differences between the best digital formats and 35mm celluloid film are so small that the process of the right format is more of nuances, perfect work-flows, feelings and atmosphere. In this degree thesis we search for different factors that contribute to the choice of format, with the aspect of the story, feeling and work-flow from a cinematographers and directors point of view. Through interviews we seek for the answer to the question; does it really matter?