Kundundersökning för Martin's
Koivunen, Anna; Lönnroth, Jessica (2011)
Koivunen, Anna
Lönnroth, Jessica
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512146
Tiivistelmä
Målet och syftet med detta lärdomsprov var att förse Martin Tillman med information om tidigare samt potentiella kunders behov, önskemål och utvecklingsförslag så att Tillman kan förbättra och utveckla sin restaurangtjänst. Martin Tillmans beställningsrestaurang ligger på Pellinge i Borgå skärgård.
Lärdomsprovets teoretiska del baserade sig på facklitteratur, Internetsidor samt tidningsartiklar om bland annat kustturism, konsumentbeteende och tjänsteerbjudande.
Den empiriska delen av lärdomsprovet utfördes som en kvalitativ undersökning, baserad på semistrukturerade intervjuer. Allt som allt intervjuades tre stycken tidigare kunder och fem stycken potentiella kunder. Kunderna delades in i tre grupper: privatpersoner, företag och föreningar. Intervjuerna utfördes ansikte mot ansikte med respondenterna. Intervjuerna baserade sig på en på förhand uppgjord frågeguide.
Resultatet av undersökningen var att de tidigare kunderna i allmänhet var nöjda med Martin’s. Det som berömdes var maten, omgivningen och kvaliteten på restaurangtjänsten. De tidigare företags och föreningskunderna hade bokat in sig till Martin’s pånytt, bland annat på grund av att de ansåg att konceptet var bra och flexibelt. Enligt undersökningen är Martin’s största potentiella kunder företag och föreningar. Av undersökningen framgick att Tillman kunde utveckla sin restaurangtjänst genom att marknadsföra den på Internet samt genom att skaffa sig en epost adress för att enklare kunna kommunicera med kunderna.
Skribenterna hoppas att lärdomsprovet kan fungera som grund för Tillmans fortsatta arbete med att utveckla och förbättra sin restaurangtjänst. Martin’s kan fungera som exempel för andra företag i skärgården som vill satsa på turism. The purpose of this thesis was to provide the restaurant Martin’s with information about the needs, requests and development suggestions of both old and potential new customers, in order to be able to further improve and develop the restaurant’s operations. Martin Tillman’s restaurant is suitable for private parties, events and business meetings, and is located on Pellinki in the Porvoo archipelago.
The theoretical part of the thesis is based on information reviewed in specialist literature, Internet sources, and newspaper articles on, among other things, coastal tourism, consumer behaviour and service supply.
The empirical part of the thesis was carried out in the form of a qualitative survey, based on semistructured interviews. All in all, three former customers and five potential customers were interviewed. The customers were divided into three groups: individual customers, businesses, and associations. The interviews were carried out face to face with the respondents. The interviews were based on a question guide constructed beforehand.
The study revealed that the former customers in general were satisfied with Martin’s. The food, the surroundings and the quality of the restaurant service all received praise. The former business and association customers had made new reservations at Martin’s, in part because they considered the concept to be good and flexible. According to the study, Martin’s largest potential customers are businesses and associations. The study found that it would be possible for Mr Tillman to develop his restaurant business by marketing it on the Internet and by acquiring an email address to facilitate communication with customers.
The authors hope that the Bachelor’s thesis can constitute the basis for Tillman’s future work on developing and improving his restaurant business. Martin’s can act as an example for other businesses in the archipelago wanting to venture into tourism.
Lärdomsprovets teoretiska del baserade sig på facklitteratur, Internetsidor samt tidningsartiklar om bland annat kustturism, konsumentbeteende och tjänsteerbjudande.
Den empiriska delen av lärdomsprovet utfördes som en kvalitativ undersökning, baserad på semistrukturerade intervjuer. Allt som allt intervjuades tre stycken tidigare kunder och fem stycken potentiella kunder. Kunderna delades in i tre grupper: privatpersoner, företag och föreningar. Intervjuerna utfördes ansikte mot ansikte med respondenterna. Intervjuerna baserade sig på en på förhand uppgjord frågeguide.
Resultatet av undersökningen var att de tidigare kunderna i allmänhet var nöjda med Martin’s. Det som berömdes var maten, omgivningen och kvaliteten på restaurangtjänsten. De tidigare företags och föreningskunderna hade bokat in sig till Martin’s pånytt, bland annat på grund av att de ansåg att konceptet var bra och flexibelt. Enligt undersökningen är Martin’s största potentiella kunder företag och föreningar. Av undersökningen framgick att Tillman kunde utveckla sin restaurangtjänst genom att marknadsföra den på Internet samt genom att skaffa sig en epost adress för att enklare kunna kommunicera med kunderna.
Skribenterna hoppas att lärdomsprovet kan fungera som grund för Tillmans fortsatta arbete med att utveckla och förbättra sin restaurangtjänst. Martin’s kan fungera som exempel för andra företag i skärgården som vill satsa på turism.
The theoretical part of the thesis is based on information reviewed in specialist literature, Internet sources, and newspaper articles on, among other things, coastal tourism, consumer behaviour and service supply.
The empirical part of the thesis was carried out in the form of a qualitative survey, based on semistructured interviews. All in all, three former customers and five potential customers were interviewed. The customers were divided into three groups: individual customers, businesses, and associations. The interviews were carried out face to face with the respondents. The interviews were based on a question guide constructed beforehand.
The study revealed that the former customers in general were satisfied with Martin’s. The food, the surroundings and the quality of the restaurant service all received praise. The former business and association customers had made new reservations at Martin’s, in part because they considered the concept to be good and flexible. According to the study, Martin’s largest potential customers are businesses and associations. The study found that it would be possible for Mr Tillman to develop his restaurant business by marketing it on the Internet and by acquiring an email address to facilitate communication with customers.
The authors hope that the Bachelor’s thesis can constitute the basis for Tillman’s future work on developing and improving his restaurant business. Martin’s can act as an example for other businesses in the archipelago wanting to venture into tourism.