Norpe Ecology näkyväksi Norpe Oy:n internetsivuilla
Harjula, Hanna (2011)
Harjula, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412036
Tiivistelmä
Suomalainen kylmäkalustevalmistaja Norpe Oy on kehittänyt Norpe Ecology –ratkaisuja tuotteiden ympäristöystävällisyyden edistämiseksi. Norpe Ecology haluttiin tuoda paremmin esille internetsivuilla. Tämän työn tavoite oli saada Norpe Ecology näkyväksi Norpen internetsivuilla. Internetsivuilla näkyvyyden kohderyhmät ovat asiakkaat ja yrityksen myyntiyhtiöt.
Näkyvyyden parantaminen on kehittämistyö, joka toteutettiin produktina eli toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen työmuoto valittiin, sillä internetsivuille haluttiin päivittää Norpe Ecologyn näkyvyyttä mahdollisimman pian. Produkti aloitettiin helmikuussa 2011 ja se valmistui toukokuussa 2011, ajallisesti työhön meni lähes neljä kuukautta.
Produkti eteni tavoitteiden ja rajauksien selvittämisestä taustan kartoitukseen, jonka jälkeen tutkittiin teoriaa. Teoriaan sisältyy ympäristövastuullisuutta ja ympäristöviestintää internetissä. Toteutuksessa viitekehyksenä käytettiin viestinnän eri malleja.
Työn tuloksena Norpe Oy:n internetsivuille syntyi uusi Ecology-osio, jonka alle luotiin kaksi sivua. Pääsivulla käsitellään Norpe Ecologyä ja sen kriteereitä ja alasivulla Norpe Ecology elinkaarimallia. Tuloksena syntyi myös toteutuksessa käytetty Norpe Ecology viesti suomeksi ja englanniksi. Näkyvyyden parantamiseksi sivuille myös tehtiin linkke-jä, jotka johtavat Ecology-osioon.
Produkti on antanut Norpe Ecologyn internetviestinnälle oivan lähtökohdan, joka antaa mallit sen jatkuvaan kehitykseen. Tärkeää antia ovat viestinnän mallit ja sisältö, jota voidaan tulevaisuudessa muokata internetviestinnän ammattilaisten kanssa.
Näkyvyyden parantaminen on kehittämistyö, joka toteutettiin produktina eli toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen työmuoto valittiin, sillä internetsivuille haluttiin päivittää Norpe Ecologyn näkyvyyttä mahdollisimman pian. Produkti aloitettiin helmikuussa 2011 ja se valmistui toukokuussa 2011, ajallisesti työhön meni lähes neljä kuukautta.
Produkti eteni tavoitteiden ja rajauksien selvittämisestä taustan kartoitukseen, jonka jälkeen tutkittiin teoriaa. Teoriaan sisältyy ympäristövastuullisuutta ja ympäristöviestintää internetissä. Toteutuksessa viitekehyksenä käytettiin viestinnän eri malleja.
Työn tuloksena Norpe Oy:n internetsivuille syntyi uusi Ecology-osio, jonka alle luotiin kaksi sivua. Pääsivulla käsitellään Norpe Ecologyä ja sen kriteereitä ja alasivulla Norpe Ecology elinkaarimallia. Tuloksena syntyi myös toteutuksessa käytetty Norpe Ecology viesti suomeksi ja englanniksi. Näkyvyyden parantamiseksi sivuille myös tehtiin linkke-jä, jotka johtavat Ecology-osioon.
Produkti on antanut Norpe Ecologyn internetviestinnälle oivan lähtökohdan, joka antaa mallit sen jatkuvaan kehitykseen. Tärkeää antia ovat viestinnän mallit ja sisältö, jota voidaan tulevaisuudessa muokata internetviestinnän ammattilaisten kanssa.