How to do business in Finland : Researching and organizing a database of knowledge for a cultural training game
Cartmell, Kati; Earl, Kirsti (2011)
Cartmell, Kati
Earl, Kirsti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712245
Tiivistelmä
George Simons on diversophy®n, yrityksiä varten kehitetyn monikulttuurisen harjoittelupelin luoja, ja sitä käytettiin opinnäytetyön perustana. Alkuperäinen peli kehitettiin vuonna 1972 ja siihen kuuluu nykyään monta versiota maailman eri kulttuureista.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä suomalainen versio diversophy®n monikulttuurisesta harjoittelupelistä. Suomalaisen version haluttiin valottavan niitä asioita, joihin ulkomaalaiset törmäävät työskennellessään suomalaisten kanssa joko Suomessa tai Suomen ulkopuolella, ja tutustuttavan pelaajat suomalaisen kulttuurin saloihin. Tätä projektia varten koottiin paljon hyödyllistä tietoa niin Suomesta kuin suomalaisistakin, heidän käytöstavoistaan ja arvoistaan. Peli opettaa valmistautumaan niin hyviin kuin huonoihinkin tilanteisiin, joihin ulkomaalaiset saattavat päätyä suomalaisten kanssa asioidessaan. Pelaajat oppivat myös, mitä stereotyyppejä Suomeen ja suomalaisiin usein yhdistetään ja kuinka paljon totuutta näissä stereotypioissa piilee.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kulttuuria yleisesti, monikulttuurista liikekäyttäytymistä, Suomen historiaa ja kulttuuria, pelaamiseen perustuvaa oppimista ja diversophy®a. Kirjojen ja Internetin hyödyntämisen lisäksi opinnäytetyön aikana saatu tieto perustui tekijöiden omiin kokemuksiin, heidän teettämäänsä verkkotutkimukseen sekä peliä testanneiden opiskelijoiden antamaan palautteeseen.
Lopputuloksena, testiryhmä otti kaikki viisi luotua korttikategoriaa hyvin vastaan ja vakuutti, että ulkomaalaiset voisivat hyötyä pelistä halutessaan työskennellä suomalaisten kanssa. Ihmiset saavat hyvän kokonaiskuvan, minkälaisia suomalainen kulttuuri ja suomalaiset ihmiset oikein ovat pelaamalla harjoittelupeliä. Herra Simons hyväksyi kaikki opinnäytetyötä varten luodut kortit ja liitti ne viralliseen suomalaiseen diversophy® versioon.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä suomalainen versio diversophy®n monikulttuurisesta harjoittelupelistä. Suomalaisen version haluttiin valottavan niitä asioita, joihin ulkomaalaiset törmäävät työskennellessään suomalaisten kanssa joko Suomessa tai Suomen ulkopuolella, ja tutustuttavan pelaajat suomalaisen kulttuurin saloihin. Tätä projektia varten koottiin paljon hyödyllistä tietoa niin Suomesta kuin suomalaisistakin, heidän käytöstavoistaan ja arvoistaan. Peli opettaa valmistautumaan niin hyviin kuin huonoihinkin tilanteisiin, joihin ulkomaalaiset saattavat päätyä suomalaisten kanssa asioidessaan. Pelaajat oppivat myös, mitä stereotyyppejä Suomeen ja suomalaisiin usein yhdistetään ja kuinka paljon totuutta näissä stereotypioissa piilee.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kulttuuria yleisesti, monikulttuurista liikekäyttäytymistä, Suomen historiaa ja kulttuuria, pelaamiseen perustuvaa oppimista ja diversophy®a. Kirjojen ja Internetin hyödyntämisen lisäksi opinnäytetyön aikana saatu tieto perustui tekijöiden omiin kokemuksiin, heidän teettämäänsä verkkotutkimukseen sekä peliä testanneiden opiskelijoiden antamaan palautteeseen.
Lopputuloksena, testiryhmä otti kaikki viisi luotua korttikategoriaa hyvin vastaan ja vakuutti, että ulkomaalaiset voisivat hyötyä pelistä halutessaan työskennellä suomalaisten kanssa. Ihmiset saavat hyvän kokonaiskuvan, minkälaisia suomalainen kulttuuri ja suomalaiset ihmiset oikein ovat pelaamalla harjoittelupeliä. Herra Simons hyväksyi kaikki opinnäytetyötä varten luodut kortit ja liitti ne viralliseen suomalaiseen diversophy® versioon.