”Muskun kanssa liikkumaan!”- käsinuken merkitys 2-6-vuotiaiden lasten liikuntaleikkituokiossa
Haapsaari, Mira; Forssten, Heidi (2011)
Haapsaari, Mira
Forssten, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510982
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tausta ulottuu vuoteen 2009, jolloin aloimme kehittää liikuntaleikkivälinettä varhaiskasvatuksen liikuntakasvatukseen. Liikuntaleikkiväline sai runsaasti positiivista palautetta, jonka vuoksi halusimme jatkaa sen työstämistä opinnäytetyönä eteenpäin. Erityistä huomiota liikuntaleikkivälineen prototyyppi sai siihen kuuluvasta ”Musku”-nimisestä käsinukesta. Käsinuken koettiin vaikuttavan myönteisesti liikuntaleikkituokion ilmapiiriin, tuovan sadunomaisuutta ja lisäävän lasten liikkumisinnokkuutta. Halusimme opinnäytetyössämme keskittyä tutkimaan käsinuken vaikutusta liikuntaleikkituokioon ia näin tutkimuskysymykseksemme muodostuikin: ”Miten käsinukke vaikuttaa liikuntaleikkituokioon?”.
Musku-liikuntaleikkivälineen tarkoituksena on harjoittaa elämyksellisellä ja liikunnan iloa korostavalla tavalla 2-6-vuotiaiden lasten motorisia perustaitoja. Lapsen tulisi oppia hallitsemaan motoriset perustaidot automatisoidusti ennen kouluikää. Liikunta vaikuttaa lapsen kehitykseen kokonaisvaltaisesti, joten liikuntaleikkivälineen avulla voidaan vaikuttaa motoristen perustaitojen lisäksi myös lapsen sosioemotionaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta ja sen liikuntakasvatuksesta, liikunnan vaikutuksesta lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, motorisista perustaidoista, käsinuken mahdollisuuksista pedagogisena välineenä sekä tutkimusmenetelmällisestä kirjallisuudesta.
Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytimme kyselyä ja videohavainnointia. Analysoimme aineiston teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksemme tulosten mukaan käsinukke vaikutti liikuntaleikkituokion yleiseen ilmapiiriin rauhoittavasti mutta innostavasti ja lisäsi sadunomaisuuden ilmenemistä.
Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina oli Lapsen ja nuoren hyvä arki –hanke. Opinnäytetyömme aihe linkittyy luontevasti hankkeen keskeisiin teemoihin, joista yksi on liikunta.
Musku-liikuntaleikkivälineen tarkoituksena on harjoittaa elämyksellisellä ja liikunnan iloa korostavalla tavalla 2-6-vuotiaiden lasten motorisia perustaitoja. Lapsen tulisi oppia hallitsemaan motoriset perustaidot automatisoidusti ennen kouluikää. Liikunta vaikuttaa lapsen kehitykseen kokonaisvaltaisesti, joten liikuntaleikkivälineen avulla voidaan vaikuttaa motoristen perustaitojen lisäksi myös lapsen sosioemotionaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta ja sen liikuntakasvatuksesta, liikunnan vaikutuksesta lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, motorisista perustaidoista, käsinuken mahdollisuuksista pedagogisena välineenä sekä tutkimusmenetelmällisestä kirjallisuudesta.
Toteutimme opinnäytetyömme kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytimme kyselyä ja videohavainnointia. Analysoimme aineiston teorialähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksemme tulosten mukaan käsinukke vaikutti liikuntaleikkituokion yleiseen ilmapiiriin rauhoittavasti mutta innostavasti ja lisäsi sadunomaisuuden ilmenemistä.
Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina oli Lapsen ja nuoren hyvä arki –hanke. Opinnäytetyömme aihe linkittyy luontevasti hankkeen keskeisiin teemoihin, joista yksi on liikunta.