Montessoripedagogiikka ja sen toimivuus päiväkotien ohjelmassa
Korpisalo, Birgitta (2011)
Korpisalo, Birgitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249407
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuoda Montessori-pedagogiikka ihmisten tietoisuuteen. Montessori päiväkoteja ei Suomessa paljon ole, joten tietoa niistä tarvitaan koska montessorimenetelmä poikkeaa kunnallisen päiväkodin kasvatusmenetelmästä. Montessori-pedagogiikka on lapsikeskeistä. Kasvatuksen lähtökohtana ovat lapsen kehitysvaiheet ja mielenkiinnon kohteet. Aikuinen on taustalla ja auttaa tarvittaessa. Lapsella on mahdollisuus työskennellä omaan tahtiinsa. (Tikkurilan Montessori-päiväkodin kannatusyhdistys ry 2000, 6.)
Työhöni valitsin teemaksi vuorovaikutuksen, luovuuden ja leikin, joihin perehdyin varhaiskasvatuksen teoriassa. Alussa työssäni perehdyin ainoastaan varhaiskasvatuksen teoriaan. Valitsemani teemat tulivat esiin myös tutkimuskysymyksissä. Tutkimuksessani halusin selvittää miten varhaiskasvatuksen periaatteet toteutuvat Montessori-päiväkodissa ja mikä on lapsen rooli Montessori-pedagogiikassa.
Opinnäytetyötäni varten perehdyin monipuolisesti Montessori-pedagogiikkaan ja sen historiaan. Opinnäytetyöni toteutin laadullisena tutkimuksena. Haastattelut suoritin Montessori-päiväkodeissa Orvokissa ja Rantakaislassa. Tutkimukseen haastattelin kahta työntekijää ja kahta vanhempaa. Haastatteluiden lisäksi aineistoni muodostui kirjallisuudesta, montessoripäiväkodeissa tekemistäni harjoitteluista sekä omista kokemuksistani.
Montessori-pedagogiikan erityispiirteet löytyivät Rantakaislan ja Orvokin toimintasuunnitelmasta tiivistettyinä. Haastatteluissa ja omien kokemusten perusteella voin sanoa, että nämä tavoitteet toteutuivat.
Haastatteluiden tuloksissa työntekijöiden näkökulmasta Montessori-pedagogiikan keskeiseksi asiaksi nousi lapsen kunnioitus ja yksilöllisyyden huomioiminen. Vanhempien haastattelussa Montessori-pedagogiikassa korostui yhteisöllisyys sekä eri-ikäisten lasten toimiminen yhdessä, joka vahvistaa lasten vuorovaikutustaitoja. Vanhemmat toivoivat ja pitivät tärkeänä, että Montessorikasvatus tulisi Suomessa tunnetuksi, jolloin päiväkoteja olisi enemmän. Suomessa Montessori-pedagogiikka on vielä suhteellisen uusia asia, kun vertaa miten tunnettu kyseinen kas-vatusmenetelmä on ulkomailla.
Työhöni valitsin teemaksi vuorovaikutuksen, luovuuden ja leikin, joihin perehdyin varhaiskasvatuksen teoriassa. Alussa työssäni perehdyin ainoastaan varhaiskasvatuksen teoriaan. Valitsemani teemat tulivat esiin myös tutkimuskysymyksissä. Tutkimuksessani halusin selvittää miten varhaiskasvatuksen periaatteet toteutuvat Montessori-päiväkodissa ja mikä on lapsen rooli Montessori-pedagogiikassa.
Opinnäytetyötäni varten perehdyin monipuolisesti Montessori-pedagogiikkaan ja sen historiaan. Opinnäytetyöni toteutin laadullisena tutkimuksena. Haastattelut suoritin Montessori-päiväkodeissa Orvokissa ja Rantakaislassa. Tutkimukseen haastattelin kahta työntekijää ja kahta vanhempaa. Haastatteluiden lisäksi aineistoni muodostui kirjallisuudesta, montessoripäiväkodeissa tekemistäni harjoitteluista sekä omista kokemuksistani.
Montessori-pedagogiikan erityispiirteet löytyivät Rantakaislan ja Orvokin toimintasuunnitelmasta tiivistettyinä. Haastatteluissa ja omien kokemusten perusteella voin sanoa, että nämä tavoitteet toteutuivat.
Haastatteluiden tuloksissa työntekijöiden näkökulmasta Montessori-pedagogiikan keskeiseksi asiaksi nousi lapsen kunnioitus ja yksilöllisyyden huomioiminen. Vanhempien haastattelussa Montessori-pedagogiikassa korostui yhteisöllisyys sekä eri-ikäisten lasten toimiminen yhdessä, joka vahvistaa lasten vuorovaikutustaitoja. Vanhemmat toivoivat ja pitivät tärkeänä, että Montessorikasvatus tulisi Suomessa tunnetuksi, jolloin päiväkoteja olisi enemmän. Suomessa Montessori-pedagogiikka on vielä suhteellisen uusia asia, kun vertaa miten tunnettu kyseinen kas-vatusmenetelmä on ulkomailla.