Tukkumyymälän visuaalinen ilme
Kauraharju-Järvi, Päivi (2011)
Kauraharju-Järvi, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä visuaalisen markkinoinnin hyödyntämiseen yrityksen toimitilassa ja toteuttaa visuaalisen ilmeen uudistaminen ammattikosmetiikan jakelijan noutotukkumyymälässä. Tavoitteena oli saada noutotukkumyymälästä toimiva, edustava, visuaalisesti kaunis ympäristö kolmen sarjan ja niiden tuotteiden esittelyä ja myyntiä sekä kosmetologiasiakkaiden ja muiden sidosryhmän edustajien vierailuja varten.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi markkinointia yleisesti sekä nykyaikaista markkinointiajattelua, jossa markkinointi ei ole yrityksen erillinen osa vaan tapa tehdä liiketoimintaa. Asiakkaiden tarpeiden ja ostokäyttäytymisen selvittämisen ja ymmärtämisen avulla yritys tekee toimintaratkaisunsa. Tarkemmin syvennytään visuaaliseen markkinointiin osana yrityksen markkinointiviestintää ja keinona vaikuttaa yrityksestä muodostuvaan mielikuvaan. Yrityskuvasta, maineesta tai imagosta on tullut yrityksille arvokasta aineetonta omaisuutta markkinoilla, joilla mielikuvatekijöillä on merkittävä vaikutus valintoihin ja päätöksentekoon.
Esteettisillä elementeillä ja mielikuvilla on kosmetiikan ja kauneudenhoitoalan markkinoinnissa aina ollut keskeinen osa. Kilpailun kiristyessä kosmetiikkabrandeista ja alan toimijoista muodostuva mielikuva on entistä tärkeämpi. Visuaalisilla keinoilla voidaan vahvistaa yrityskuvaa, tuoda esiin yrityksen arvoja ja palvelukulttuuria. Visuaaliset herätteet lisäävät ostohalua ja sitä kautta myyntiä ja yrityksen kannattavuutta.
Noutotukkumyymälän visuaalisen ilmeen uudistamisen osalta perehdytään erityisesti myymäläympäristöön ja siihen liittyviin visuaalisiin tekijöihin kuten esillepanoihin, värien käyttöön ja näyteikkunaan. Tietoa hyödynnetään noutotukkumyymälän visuaalisen ilmeen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työssä selvitetään myymälän merkitystä ammattikosmetiikkajakelijan toiminnassa, tilan uudistamisen tarvetta ja toteutuksen suunnittelun lähtökohtia sekä lopputuloksen onnistumista. Pohdinnassa keskitytään opinnäytetyöprosessiin ja sen onnistumisen kuvaamiseen sekä työn kautta syntyneisiin kehittämisajatuksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi markkinointia yleisesti sekä nykyaikaista markkinointiajattelua, jossa markkinointi ei ole yrityksen erillinen osa vaan tapa tehdä liiketoimintaa. Asiakkaiden tarpeiden ja ostokäyttäytymisen selvittämisen ja ymmärtämisen avulla yritys tekee toimintaratkaisunsa. Tarkemmin syvennytään visuaaliseen markkinointiin osana yrityksen markkinointiviestintää ja keinona vaikuttaa yrityksestä muodostuvaan mielikuvaan. Yrityskuvasta, maineesta tai imagosta on tullut yrityksille arvokasta aineetonta omaisuutta markkinoilla, joilla mielikuvatekijöillä on merkittävä vaikutus valintoihin ja päätöksentekoon.
Esteettisillä elementeillä ja mielikuvilla on kosmetiikan ja kauneudenhoitoalan markkinoinnissa aina ollut keskeinen osa. Kilpailun kiristyessä kosmetiikkabrandeista ja alan toimijoista muodostuva mielikuva on entistä tärkeämpi. Visuaalisilla keinoilla voidaan vahvistaa yrityskuvaa, tuoda esiin yrityksen arvoja ja palvelukulttuuria. Visuaaliset herätteet lisäävät ostohalua ja sitä kautta myyntiä ja yrityksen kannattavuutta.
Noutotukkumyymälän visuaalisen ilmeen uudistamisen osalta perehdytään erityisesti myymäläympäristöön ja siihen liittyviin visuaalisiin tekijöihin kuten esillepanoihin, värien käyttöön ja näyteikkunaan. Tietoa hyödynnetään noutotukkumyymälän visuaalisen ilmeen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työssä selvitetään myymälän merkitystä ammattikosmetiikkajakelijan toiminnassa, tilan uudistamisen tarvetta ja toteutuksen suunnittelun lähtökohtia sekä lopputuloksen onnistumista. Pohdinnassa keskitytään opinnäytetyöprosessiin ja sen onnistumisen kuvaamiseen sekä työn kautta syntyneisiin kehittämisajatuksiin.