Varahenkilötoiminta erikoissairaanhoidossa : Henkilöstön kokemuksia
Häyhä, Sari (2011)
Häyhä, Sari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061111813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061111813
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erään sairaanhoitopiirin konservatiivisen toiminta-alueen sairaanhoitajavarahenkilöiden toimintaan liittyviä kokemuksia rekrytointiyksikössä. Tarkoituksena on myös tuottaa tietoa esimiehille toimintojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyön keskeinen teoria koostuu henkilöstöjohtamisesta, varahenkilöstöstä, rekrytoinnista ja henkilöstön liikkuvuudesta. Tutkimukseen osallistui Länsi-Suomen läänin erään sairaanhoitopiirin konservatiivisen tulosalueen kolmetoista sairaanhoitajavarahenkilöä. Tiedot kerättiin kyselylomakkeella, jossa on avoimia ja strukturoituja kysymyksiä. Kyselyyn vastasi kahdeksan varahenkilöä. Tutki-musote on laadullinen. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Tutkimusaineiston analyysissä edetään fenomenologisen paradigman ohjaamana tutkimusotteen osalta, mutta tutkija ei pitäydy täysin tiukan fenomenologisen metodin sisällä, vaan soveltaa sitä ja teoriaa ohjaavaa sisällön analyysiä. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että henkilöstöjohtamisella on keskeinen merkitys toimivan rekrytoinnin luomisessa. Keskeistä on henkilökunnan kuuleminen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää henkilökunnan mahdollisuuteen vaikuttaa omaan työhönsä ja rekrytointikäytäntöihin. Kouluttautuminen lisää ammatillista varmuutta ja työssä jaksamista. Perehdytys lisää työn hallintaa ja luo turvallisuutta. Osaamiskartat voisivat olla hyvä apuväline palkkauksen parantamiselle. Työhyvinvointiin panostaminen lisää työssä jaksamista ja kertoo myös henkilöstölle, että siitä välitetään. Rekrytoinnin tulee olla suunnitelmallista, ja se vaatii jatkuvaa tiivistä yhteistyötä organisaation sisällä. Rekrytoinnista ja toimintatavoista tiedottaminen muille organisaation yksiköille on myös erittäin merkityksellistä. Tieto lisää ymmärrystä ja hyväksyntää ja helpottaa eri osapuolten yhteistyötä. Haasteena hoitohenkilöstön rekrytoinnille on pula osaavasta henkilöstöstä, johon työnantajat voivat vastata organisaation hyvällä maineella ja positiivisella työnantajakuvalla.