Selväpää –ohjelman vaikutuksia 8. luokkalaisten päihteisiin liittyviin käsityksiin, asenteisiin ja käyttäytymiseen
Ora, Marika; Pakarinen, Aija (2011)
Ora, Marika
Pakarinen, Aija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259652
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön antoi tehtäväksi Myllyhoito yhdistys ry. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Myllyhoito yhdistys ry:n Selväpää -ohjelman toteuttamien havahdutustuntien vaikutuksia Lahden alueen kahdeksasluokkalaisten käsityksiin, asenteisiin ja käyttäytymiseen päihteiden käytön suhteen. Aihe on tärkeä ja yhteiskunnallisesti merkityksellinen. On tärkeää saada tietoa ehkäisevän päihdetyön vaikuttavuudesta toiminnan jatkamisen tueksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen, joka sopii parhaiten selvittämään opinnäytetyön tarkoituksesta noussutta tutkimusongelmaa. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastausta strukturoidulla kysymyslomakkeella, joka jaettiin täytettäväksi sadalleseitsemälletoista havahdutustunnille osallistuneelle Lahden Tiirismaan koulun oppilaalle. Keskeiset päätelmät tehtiin aineiston tilastolliseen analyysiin perustaen.
Opinnäytetyön tulosten valossa voidaan todeta Selväpää –ohjelman antaman havahdutuskoulutuksen jääneen oppilaiden mieliin ja muokanneen asenteita päihteitä kohtaan kielteisemmiksi. Moni nuori vastasi tuntevansa päihteiden vaikutuksia havahdutuskoulutuksen jälkeen. Huomattavan suuri osa nuorista harkitsi siirtävänsä mahdollisia päihdekokeiluja aikuisuuteen. Mielenkiintoinen aihe jatkotutkimukselle olisi selvittää myöhemmin, kuinka suuri osa havahdutusopetuksen jälkeen päihdekokeilujen siirtämistä aikuisuuteen harkinneista oppilaista todella pidättäytyy kokeiluista aikuisuuteen asti.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen, joka sopii parhaiten selvittämään opinnäytetyön tarkoituksesta noussutta tutkimusongelmaa. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastausta strukturoidulla kysymyslomakkeella, joka jaettiin täytettäväksi sadalleseitsemälletoista havahdutustunnille osallistuneelle Lahden Tiirismaan koulun oppilaalle. Keskeiset päätelmät tehtiin aineiston tilastolliseen analyysiin perustaen.
Opinnäytetyön tulosten valossa voidaan todeta Selväpää –ohjelman antaman havahdutuskoulutuksen jääneen oppilaiden mieliin ja muokanneen asenteita päihteitä kohtaan kielteisemmiksi. Moni nuori vastasi tuntevansa päihteiden vaikutuksia havahdutuskoulutuksen jälkeen. Huomattavan suuri osa nuorista harkitsi siirtävänsä mahdollisia päihdekokeiluja aikuisuuteen. Mielenkiintoinen aihe jatkotutkimukselle olisi selvittää myöhemmin, kuinka suuri osa havahdutusopetuksen jälkeen päihdekokeilujen siirtämistä aikuisuuteen harkinneista oppilaista todella pidättäytyy kokeiluista aikuisuuteen asti.