Diagnostic Language Test Results and Need for Preparatory Language Stydy
Kuparinen, Miika (2011)
Kuparinen, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012343
Tiivistelmä
Tässä Insinöörityössä keskityttiin ratkaisemaan kaksi esillenoussutta kysymystä koskien Metropolian organisoimaa vieraiden kielten diagnostista testiä; omaavatko Metropoliassa opiskelut aloittavat opiskelijat vaadittavan kielitaidon, ja onko kyseisenkaltaiselle diagnos-tiselle testaukselle todellista tarvetta?
Työssä käydään läpi lainsäädännöllisiä vaatimuksia joita on asetettu ammattikorkeakou-luopiskelijalta vaadittavasta kielitaidon tasosta, sekä vertaillaan muita käytettyjä kielitaidon testausmenetelmiä Metropolian oman testin lisäksi.
Työtä varten on kerätty tiedot neljältä vuodelta Metropoliassa aloittaneista opiskelijoista kahdesta kielestä, ruotsista ja englannista. Ruotsin otos on yli 6500 opiskelijaa ja englan-nin yli 5500 neljältä vuodelta. Tuloksista pyritään saamaan hyvä yleiskuva opiskelijoiden vallitsevasta kielitaidosta ja sen riittävyydestä suhteessa asetettuihin vaatimuksiin. Näiden tulosten perusteella pyritään myös selvittämään mahdollisia yhteneväisyyksiä aiempien arvosanojen suhteen jotta nähtäisiin mahdollinen keino arvioida opiskelijan taitotasoa il-man testausta.
Valtaosa opiskelijoista ns. ”läpäisee” diagnostisen testin, eli omaa vaadittavan taitotason joka on edellytyksenä valmistuvalle ammattikorkeakouluopiskelijalle. Opiskelijoiden dia-gnostisesta testistä saaman tuloksen yhteneväisyys aiempiin arvosanoihin on myös olete-tun kaltainen, jonka perusteella voidaan sanoa että karkeaa jaottelua aiempien arvosano-jen perusteella voidaan perustellusti tehdä, mutta kovinkaan hienojakoista arviointia ei pystytä tekemään, ainakaan yksittäisen arvosanan perusteella. Arvosanojen yhdistelmät, päättötodistuksen arvosana yhdistetynä YO-kokeen arvosanaan, tuottavat kuitenkin jon-kinverran laadukkaaman kuvan opiskelijan tasosta. Selkeä joukko opiskelijoista ei kuiten-kaan ole arvioitavissa pelkkien aiempien arvosanojen perusteella, jolloin diagnostisen testin kyky arvioida ko. opiskelijan todellista tasoa on tarpeen.
Työssä käydään läpi lainsäädännöllisiä vaatimuksia joita on asetettu ammattikorkeakou-luopiskelijalta vaadittavasta kielitaidon tasosta, sekä vertaillaan muita käytettyjä kielitaidon testausmenetelmiä Metropolian oman testin lisäksi.
Työtä varten on kerätty tiedot neljältä vuodelta Metropoliassa aloittaneista opiskelijoista kahdesta kielestä, ruotsista ja englannista. Ruotsin otos on yli 6500 opiskelijaa ja englan-nin yli 5500 neljältä vuodelta. Tuloksista pyritään saamaan hyvä yleiskuva opiskelijoiden vallitsevasta kielitaidosta ja sen riittävyydestä suhteessa asetettuihin vaatimuksiin. Näiden tulosten perusteella pyritään myös selvittämään mahdollisia yhteneväisyyksiä aiempien arvosanojen suhteen jotta nähtäisiin mahdollinen keino arvioida opiskelijan taitotasoa il-man testausta.
Valtaosa opiskelijoista ns. ”läpäisee” diagnostisen testin, eli omaa vaadittavan taitotason joka on edellytyksenä valmistuvalle ammattikorkeakouluopiskelijalle. Opiskelijoiden dia-gnostisesta testistä saaman tuloksen yhteneväisyys aiempiin arvosanoihin on myös olete-tun kaltainen, jonka perusteella voidaan sanoa että karkeaa jaottelua aiempien arvosano-jen perusteella voidaan perustellusti tehdä, mutta kovinkaan hienojakoista arviointia ei pystytä tekemään, ainakaan yksittäisen arvosanan perusteella. Arvosanojen yhdistelmät, päättötodistuksen arvosana yhdistetynä YO-kokeen arvosanaan, tuottavat kuitenkin jon-kinverran laadukkaaman kuvan opiskelijan tasosta. Selkeä joukko opiskelijoista ei kuiten-kaan ole arvioitavissa pelkkien aiempien arvosanojen perusteella, jolloin diagnostisen testin kyky arvioida ko. opiskelijan todellista tasoa on tarpeen.