Tilitoimiston ohjekirja asiakkaille
Pajari, Tiina (2011)
Pajari, Tiina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062912473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062912473
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tilitoimisto Tilmed Ky:n asiakkaille ohjekirja, joka opastaa heidän asiakkaitaan tilitoimistokäytännössä, kirjanpidossa sekä työnantajana toimimisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on usein kehittää jotakin asiaa paremmaksi. Tässä tapauksessa ohjekirjan tavoitteena on vähentää tilitoimiston kirjanpitäjien ylimääräisiä työtehtäviä, helpottaa asiakkaiden kirjanpidon laatimista sekä antaa asiakkaille lisätietoa kirjanpidosta.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu kirjanpitoon ja tositteisiin, arvonlisäverotukseen, työnantajan maksuihin sekä auton käyttöön liiketoiminnassa. Tietoperusta koottiin taloushallinto alan lähdekirjallisuudesta, Internet-sivuista sekä arvonlisävero- ja kirjanpitolaista. Käytännössä ohjekirja on rajattu koskemaan vain sellaisia asioita, mitä yrittäjän on välttämätöntä tietää kyseessä olevista asiakokonaisuuksista. Työn tuloksena saatiin koottua kaikki tarpeellinen tieto yhteen pakettiin, ja halutessaan ohjekirjaa on helppo muokata, esimerkiksi lisäämällä siihen ajankohtaisia asioita ja päivittämällä tiedot vuosittain ajan tasalle.
Opinnäytetyön tekeminen osoitti miten paljon asioita yrittäjien on otettava huomioon toiminnassaan, ja keskusteluissa toimeksiantajan kanssa huomattiin se, kuinka monilla on vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Monesti yrittäjät harjoittavat liiketoimintaansa menestyksekkäästi, mutta toisaalta kirjanpitokäytänteistä heillä on heikompi tietämys. Kirjanpito on kuitenkin yksi liiketoiminnan tärkeimmistä asioista, joka tulee ottaa huomioon yritystoiminnassa.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu kirjanpitoon ja tositteisiin, arvonlisäverotukseen, työnantajan maksuihin sekä auton käyttöön liiketoiminnassa. Tietoperusta koottiin taloushallinto alan lähdekirjallisuudesta, Internet-sivuista sekä arvonlisävero- ja kirjanpitolaista. Käytännössä ohjekirja on rajattu koskemaan vain sellaisia asioita, mitä yrittäjän on välttämätöntä tietää kyseessä olevista asiakokonaisuuksista. Työn tuloksena saatiin koottua kaikki tarpeellinen tieto yhteen pakettiin, ja halutessaan ohjekirjaa on helppo muokata, esimerkiksi lisäämällä siihen ajankohtaisia asioita ja päivittämällä tiedot vuosittain ajan tasalle.
Opinnäytetyön tekeminen osoitti miten paljon asioita yrittäjien on otettava huomioon toiminnassaan, ja keskusteluissa toimeksiantajan kanssa huomattiin se, kuinka monilla on vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Monesti yrittäjät harjoittavat liiketoimintaansa menestyksekkäästi, mutta toisaalta kirjanpitokäytänteistä heillä on heikompi tietämys. Kirjanpito on kuitenkin yksi liiketoiminnan tärkeimmistä asioista, joka tulee ottaa huomioon yritystoiminnassa.