Asiakaslehti ulkoisen viestinnän välineenä : Intressin lukijatutkimus
Ahola, Piia (2011)
Ahola, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011070312489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011070312489
Tiivistelmä
Maailman digitalisoituessa muutoksen tuulet puhaltavat myös asiakaslehtirintamalle. Lähes jokaisesta lehdestä on olemassa verkkoversio. Vaikka verkkoversio tarjoaa monia etuja, kuten asiakkaan nopean tavoitettavuuden sekä mahdollisuuden vuorovaikutteisuuteen, pitää perinteinen asiakaslehti tutkimusten mukaan edelleen pintansa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Intrum Justitian toimeksiantajille ja sidosryhmille suunnattua Intressi-lehteä ulkoisen viestinnän välineenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin asiakaslehti Intressi toimii Intrum Justitia Oy:n ulkoisen viestinnän välineenä. Opinnäytteen tutkimuskysymyksien perusteella selvitettiin Intressin lukijaprofiilia, lukijoiden arvioita lehden sisältöön ja ulkonäköön liittyen sekä lehden kykyä vastata lukijoiden tiedontarpeisiin. Tutkimusongelmana oli myös selvittää, miten Intressiä voisi kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Tutkimusaineisto kerättiin internetissä julkaistulla kyselylomakkeella. Pyyntö käydä vastaamassa Internetissä julkaistuun kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 2000 Intressin vastaanottajalle. Vastauksia saatiin 212 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten perusteella tyypillinen lukija oli 40-49-vuotias nainen, joka toimii muussa kuin tutkimuksessa ennalta määritellyssä ammatissa. Lukijoiden arvioiden perusteella lehti on ammattimaisesti toteutettu. Lehdestä halutaan lukea asiakashallinta-alaan ja toimeksiantajiin liittyviä artikkeleita sekä alan lainsäädäntöön liittyviä juttuja. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lehden käsittelemissä teemoissa olisi vielä kehittämisen varaa. Lukijat eivät koe lehteä tarpeeksi hyödylliseksi. Arvioiden perusteella myös lehden luotettavuudessa olisi vielä parantamisen varaa. Lehden ulkoasuun ollaan melko tyytyväisiä. Tutkimuksen perusteella tosin voidaan todeta, että lehden ulkoasu ei juuri erotu myönteisesti muihin asiakaslehtiin verrattuna. Tyypillinen Intressin lukutapa on lehden silmäily nopeasti, keskittyen muutamiin artikkeleihin tarkemmin. Kaiken kaikkiaan lukijat ovat tutkimuksen perusteella lehteen melko tyytyväisiä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Tutkimusaineisto kerättiin internetissä julkaistulla kyselylomakkeella. Pyyntö käydä vastaamassa Internetissä julkaistuun kyselyyn lähetettiin sähköpostitse 2000 Intressin vastaanottajalle. Vastauksia saatiin 212 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten perusteella tyypillinen lukija oli 40-49-vuotias nainen, joka toimii muussa kuin tutkimuksessa ennalta määritellyssä ammatissa. Lukijoiden arvioiden perusteella lehti on ammattimaisesti toteutettu. Lehdestä halutaan lukea asiakashallinta-alaan ja toimeksiantajiin liittyviä artikkeleita sekä alan lainsäädäntöön liittyviä juttuja. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lehden käsittelemissä teemoissa olisi vielä kehittämisen varaa. Lukijat eivät koe lehteä tarpeeksi hyödylliseksi. Arvioiden perusteella myös lehden luotettavuudessa olisi vielä parantamisen varaa. Lehden ulkoasuun ollaan melko tyytyväisiä. Tutkimuksen perusteella tosin voidaan todeta, että lehden ulkoasu ei juuri erotu myönteisesti muihin asiakaslehtiin verrattuna. Tyypillinen Intressin lukutapa on lehden silmäily nopeasti, keskittyen muutamiin artikkeleihin tarkemmin. Kaiken kaikkiaan lukijat ovat tutkimuksen perusteella lehteen melko tyytyväisiä.