Suurin, kaunein ja hauskin : Mäntän Musiikkijuhlien lehdistökoonti 1999-2008
Tynkky, Elina (2009)
Tynkky, Elina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kaikki sanomalehdissä, paikallislehdissä, aikakauslehdissä, ilmaisjulkaisuissa, radiossa ja TV:ssä olleet jutut Mäntän Musiikkijuhlista. Musiikkijuhlille ei ole aiemmin tehty yhtä laajaa lehdistökoontia, joten työn tarkoituksena oli saada kattava kuva tapahtuman näkyvyydestä niin maanlaajuisesti kuin paikallisellakin tasolla. Lehdistökoonti on tehty hankkimalla kaikki mediassa olleet jutut ja tekemällä niistä media-arkisto Mäntän Musiikkijuhlien käyttöön. Työssä tarkastellaan musiikkijuhlien historiaa sekä sitä, kuinka laajasti tapahtuma on ollut esillä mediassa kymmenen vuoden aikana. Lisäksi haluttiin saada vastaus kysymykseen, millaiset eri tekijät vaikuttavat medianäkyvyyteen.
Työn lähtökohtana oli kartoittaa tapahtuman historia medianäkökulmasta. Työssä on käsitelty sitä miten eri vuosina tapahtuma on ollut esillä radiossa, televisiossa ja sanomalehdissä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä tutkimusta että laadullista tutkimusta. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin eri näkökulmia ja haastatteluja taustojen hahmottamisessa sekä vertailtiin julkisuutta median ja itse tapahtuman toimijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että Mäntän Musiikkijuhlat on ollut kattavasti esillä mediassa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tuli esiin muutamia suuriakin eroja eri vuosina olleiden juttujen määrässä. Musiikkijuhlista löytyi yhteensä 625 mediassa ollutta juttua. Tästä voitiin havaita, että tapahtuma on vakiintunut, mikä osaltaan sai aikaan juttujen vähenemisen ensimmäisen viisivuotiskauden jälkeen. Vuonna 2008 festivaalin julkisuus oli laajempaa kuin sitä edeltäneinä vuosina, eli tuloksena on myös se, että tapahtuman saama julkisuus vaihtelee vuosittain paljon.
Tutkimuksen johtopäätökseksi saatiin että Mäntän Musiikkijuhlat on ollut mediassa laajasti esillä ja että medialla on vaikutusta tapahtumaan samoin kuin tapahtumalla mediaan. Kolme erityistä seikkaa joissa tapahtumalla on vaikutusta mediaan, olivat tapahtuman uutuusarvo, kuuluisan esiintyjän vaikutus sekä paikallisuus. Näiden kolmen seikan lisäksi havaittiin myös, että muilla samanaikaisilla tapahtumilla on vaikutusta musiikkijuhlien medianäkyvyyteen.
Työn lähtökohtana oli kartoittaa tapahtuman historia medianäkökulmasta. Työssä on käsitelty sitä miten eri vuosina tapahtuma on ollut esillä radiossa, televisiossa ja sanomalehdissä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä tutkimusta että laadullista tutkimusta. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin eri näkökulmia ja haastatteluja taustojen hahmottamisessa sekä vertailtiin julkisuutta median ja itse tapahtuman toimijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että Mäntän Musiikkijuhlat on ollut kattavasti esillä mediassa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tuli esiin muutamia suuriakin eroja eri vuosina olleiden juttujen määrässä. Musiikkijuhlista löytyi yhteensä 625 mediassa ollutta juttua. Tästä voitiin havaita, että tapahtuma on vakiintunut, mikä osaltaan sai aikaan juttujen vähenemisen ensimmäisen viisivuotiskauden jälkeen. Vuonna 2008 festivaalin julkisuus oli laajempaa kuin sitä edeltäneinä vuosina, eli tuloksena on myös se, että tapahtuman saama julkisuus vaihtelee vuosittain paljon.
Tutkimuksen johtopäätökseksi saatiin että Mäntän Musiikkijuhlat on ollut mediassa laajasti esillä ja että medialla on vaikutusta tapahtumaan samoin kuin tapahtumalla mediaan. Kolme erityistä seikkaa joissa tapahtumalla on vaikutusta mediaan, olivat tapahtuman uutuusarvo, kuuluisan esiintyjän vaikutus sekä paikallisuus. Näiden kolmen seikan lisäksi havaittiin myös, että muilla samanaikaisilla tapahtumilla on vaikutusta musiikkijuhlien medianäkyvyyteen.