Incoterms® 2010 myyjän näkökulmasta
Pörsti, Pauliina (2011)
Pörsti, Pauliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää myyjän näkökulmasta miten In-coterms® 2010 -lausekkeiden käyttöönotto on käytännössä tapahtunut kansainvä-lisessä metallialan yrityksessä ja miten ne palvelevat tarkoitustaan käytännössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaista koulutusta haastattelemani yrityksen toimi-henkilöt ovat saaneet ja miten hyödylliseksi he sen kokivat. Lisäksi kartoitettiin vastanneiden aikaisempaa Incoterms-tietämystä. Työn tarkoitus on antaa kattava tietopaketti Incoterms® 2010 -lausekkeista ja niiden käytöstä. Työn teoriaosuudessa perehdytään Incoterms-lausekkeiden syntyyn ja käyttöön. Lähemmässä tarkastelussa ovat Incoterms® 2010 -lausekkeet. Lisäksi perehdytään siihen, miten Incoterms-lauseke tulisi valita. Työn empiirisessä osiossa käsitellään tutkimusprosessin vaiheita sekä tutkimuksesta saatujentulosten analysointia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusstrategiaa käyttäen. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin e-lomakkeena toteutettua teemahaastattelua. Lomake lähetettiin 15 kansainvälisen yrityksen myynnissä työskentelevälle henkilölle. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat tyytyväisiä saamansa koulutuksen laatuun. Koulutus oli kuitenkin vähäistä ja lähemmin heidän työnkuvaansa vastaavaa Incoterms-koulutusta toivottiin lisää. Tutkimuksen luotettavuutta tarkasteltiin Lincolnin ja Guban neliportaisen mallin avulla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, sillä sen avulla selvitettiin juuri niitä asioita, joita oli tarkoitus tutkia. Lisäksi vastausten välillä oli selvää toistoa. Tutkimusta ja sen tuloksia käsitellään tarkemmin kappaleissa ”Tutkimuksen analysointi” ja ”Johtopäätökset”.