Idrottsföreningars samarbete med sponsorer : Case Vasa Idrottssällskap
Träskelin, Joakim (2011)
Träskelin, Joakim
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012342
Tiivistelmä
Lärdomsprovet behandlar sponsorering och möjligheten för Vasa Idrottssällskap att skaffa samarbetspartners. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad företag i Vasa har för inställning till sponsorering samt möjligheterna för Vasa idrottssällskap och att göra samarbete med dessa. Lärdomsprovet bygger på fem intervjuer och ihopsamlad teori berörande ämnet. Företagen som har intervjuats är placerade i Vasa och intervjuobjekten har varit personer som ansvarat för sponsorering inom företagen. Lärdomsprovet är en kvalitativ ansats och som datainsamlingsmetod har jag använt mig av intervju. Svaren på mina forskningsfrågor har jag fått genom att analysera intervjuerna. Utgående från syftet har jag formulerat fyra forskningsfrågor: Vilken syn har företagen i Vasa till sponsorering? Är företagarna i Vasanejden intresserade av att höja friidrottsprofilen i regionen genom att sponsorera området? Vad vill företagen att sponsoreringen ska generera? Hur ska man bygga upp ett sponsoravtal? Är sponsorerna intresserade av att göra fleråriga avtal? Resultatet i undersökningen visar att företagen har rätt olika syn på sponsorering främst beroende på om man har kundgruppen i närområdet eller inte. Av fem intervjuade företag hade Vasa Idrottssällskap möjlighet att inleda samarbete med fyra. Ett av företagen ville ha helt färdiga sponsoralternativ vid första mötet medan övriga ville diskutera sig fram till ett skräddarsytt alternativ. The thesis deals with sponsorship and the possibility for Vasa Idrottssällskap to get partners in the area. The purpose of the study is to investigate what attitude company in Vaasa has towards sponsorship and if they are interested in cooperating with Vasa Idrottssällskap. The study is built on 5 interviews and collected works regarding the subject. The companies that have been interviewed are situated in Vaasa and the interviewes were CEO´s or people responsible for marketing in the companies. The study is qualitative and as data collecting method I have used interviews. With the purpose in mind I have built four research questions, which are: What point of view do companies in Vaasa have about sponsorship? Would the companies be interested in cooperating with Vasa Idrottssällskap and athletics? What do the companies want sponsorship to generate? How should a sponsor contract be formed? Are the sponsors interested in making contracts which are longer then a year? The result of the study shows that the companies has different points of views of sponsorship mainly depending on whether their customers are in the near area. Of five interviewed companies Vasa Idrottssällskap had possibilities to get a deal with four of them. One of the companies wanted deals that were ready already after the first meeting, the others wanted to negotiate and see what parts that were interesting to them. Four of the companies were interested in long-term sponsorship.