Mitä ammatillisen opettajan tulee osata?
Jalonen, Tapio (2011)
Jalonen, Tapio
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011071612517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011071612517
Tiivistelmä
Yhteiskunnan, teknologioiden ja työelämän muutokset ja kasvavat osaamistarpeet lisäävät haasteita opettajien osaamiseen ja kouluorganisaation toimintaan. Lisää painetta luo koulun ja oppimiskäsitysten uudistukset ja koko ikäluokan koulutus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää tekniikan alan ammatillisen opettajan yleiset osaamistavoitteet toimintaympäristömuutosten huomioimisen ja oppilaitoksille asetettujen vaatimusten pohjalta. Tätä oli tarkoitus täydentää autoalan osalta autoteknisen osaamisen tavoitteilla.
Kyseessä on käytännön kehittämishanke tapaustutkimuksena ja se on tehty Helsingin tekniikan alan oppilaitokselle. Pohjatietona on käytetty laajalti tutkimustietoa, ennakointeja, asiantuntijanäkemyksiä ja muiden kokemuksia. Niitä täydennettiin toimintaympäristötarkastelulla ja strategian analyysillä. Näiden pohjalta koottiin opettajan osaamistavoitteet. Osaamisen kehittämistä tukemaan luotiin organisaation yhteisenä kehittämishankkeena osaamiskartta ja valmisteltiin henkilöstön kehittymistä tukevan tietojärjestelmän käyttöönottoa.
Työn tuloksena saatiin esitys ammatillisen opettajan osaamistavoitteista jaoteltuna ammatilliseen, pedagogiseen ja työyhteisöosaamisiin sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyöosaamiseen. Tarkastelua täydennettiin autoalan ammatillisella osaamisella. Eri osaamisalueista koostuva osaamiskartta sisältää kuvaukset ja tavoitetasot. Opinnäytetyön kokemusten pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia omalle organisaatiolle. Keskeiseksi opettajan osaamisen kehittämisalueeksi nousi pedagoginen osaaminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää tekniikan alan ammatillisen opettajan yleiset osaamistavoitteet toimintaympäristömuutosten huomioimisen ja oppilaitoksille asetettujen vaatimusten pohjalta. Tätä oli tarkoitus täydentää autoalan osalta autoteknisen osaamisen tavoitteilla.
Kyseessä on käytännön kehittämishanke tapaustutkimuksena ja se on tehty Helsingin tekniikan alan oppilaitokselle. Pohjatietona on käytetty laajalti tutkimustietoa, ennakointeja, asiantuntijanäkemyksiä ja muiden kokemuksia. Niitä täydennettiin toimintaympäristötarkastelulla ja strategian analyysillä. Näiden pohjalta koottiin opettajan osaamistavoitteet. Osaamisen kehittämistä tukemaan luotiin organisaation yhteisenä kehittämishankkeena osaamiskartta ja valmisteltiin henkilöstön kehittymistä tukevan tietojärjestelmän käyttöönottoa.
Työn tuloksena saatiin esitys ammatillisen opettajan osaamistavoitteista jaoteltuna ammatilliseen, pedagogiseen ja työyhteisöosaamisiin sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyöosaamiseen. Tarkastelua täydennettiin autoalan ammatillisella osaamisella. Eri osaamisalueista koostuva osaamiskartta sisältää kuvaukset ja tavoitetasot. Opinnäytetyön kokemusten pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia omalle organisaatiolle. Keskeiseksi opettajan osaamisen kehittämisalueeksi nousi pedagoginen osaaminen