Twitter ja sosiaalinen media - Case: Urheilulehti
Hakkarainen, Teemu (2011)
Hakkarainen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010257
Tiivistelmä
Internetin kehittymisen myötä syntynyt vuorovaikutukseen ja tiedon jakamiseen perustuva sosiaalinen media on tuottanut yrityksille paljon päänvaivaa: se ei tuota rahaa, joten onko siitä mitään hyötyä? Samaan aikaan aikakauslehtiala taistelee digitaalista vallankumousta vastaan: miten saada tyydytettyä lukijoiden tarpeet, kun pelkkä lehden lukukokemus ei pian enää riitä?
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda aikakauslehti Urheilulehden päätoimittaja Jukka Röngän toiveesta perusteltu ja toimiva sosiaalisen median palvelun Twitterin konsepti sekä ottaa kantaa lehden sosiaalisen median käyttöön. Tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus, joka koostui useista eri tutkimusongelmista sekä tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmistä. Avoimen haastattelun avulla pyrittiin selvittämään syyt Urheilulehden nykytilan takana sekä sen tulevaisuuden suunnitelmat. Dokumenttianalyysimenetelmällä suoritetun Twitter urheilussa – tutkimuksen avulla haluttiin todistaa Twitterin asema varteenotettavana sosiaalisen median välineenä seuraamalla Twitterin kautta eri sen käyttäjiä: urheilijoita, toimittajia ja urheilumedioita. Twitter-konseptin luomisprosessissa käytettiin apuna teoriaa sosiaalisen median strategian luomisesta, urheilumedioiden benchmarkkausta ja sosiaalisen median asiantuntijan teemahaastattelua. Tutkimuksen tukena toimi sosiaalista mediaa yrityksen näkökulmasta tarkasteleva teoria. Se perehtyy sosiaalisen median käsitteeseen, historiaan, tilastoihin, eroihin perinteisestä markkinointiviestinnästä sekä oikeanlaiseen sosiaalisen median strategialuomisprosessiin.
Kvalitatiivisella tutkimusotteella suoritetun tapaustutkimuksen tuloksena selvisi Twitterin olevan potentiaalinen sosiaalisen median väline, varsinkin urheilualalla. Urheilulehden yritysesittelyn avulla luotiin Urheilulehdelle sen näköinen ja sen brändiä tukeva valmis Twitter-konsepti, joka on mahdollista ottaa mukaan olemassa olevaan sosiaalisen median strategiaan. Konseptiin valitut sosiaalisen median strategian tärkeimpien osien - tavoitteiden, sisällön ja resurssien – ratkaisut syntyivät urheilumedioiden benchmarkingin avulla. Konseptin laatua tarkasteltiin lisäksi erillisellä SWOT-analyysilla ja sosiaalisen median asiantuntijan teemahaastattelulla. Tutkimuksen avulla luotiin myös Urheilulehden sosiaalisen median käyttöön liittyvät johtopäätökset sekä kehitysehdotukset. Näissä otettiin kantaa muuan muassa Facebookin käyttöön ja Internet-sivujen toimivuuteen sekä ehdotettiin muutamaa uutta potentiaalista palvelua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda aikakauslehti Urheilulehden päätoimittaja Jukka Röngän toiveesta perusteltu ja toimiva sosiaalisen median palvelun Twitterin konsepti sekä ottaa kantaa lehden sosiaalisen median käyttöön. Tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus, joka koostui useista eri tutkimusongelmista sekä tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmistä. Avoimen haastattelun avulla pyrittiin selvittämään syyt Urheilulehden nykytilan takana sekä sen tulevaisuuden suunnitelmat. Dokumenttianalyysimenetelmällä suoritetun Twitter urheilussa – tutkimuksen avulla haluttiin todistaa Twitterin asema varteenotettavana sosiaalisen median välineenä seuraamalla Twitterin kautta eri sen käyttäjiä: urheilijoita, toimittajia ja urheilumedioita. Twitter-konseptin luomisprosessissa käytettiin apuna teoriaa sosiaalisen median strategian luomisesta, urheilumedioiden benchmarkkausta ja sosiaalisen median asiantuntijan teemahaastattelua. Tutkimuksen tukena toimi sosiaalista mediaa yrityksen näkökulmasta tarkasteleva teoria. Se perehtyy sosiaalisen median käsitteeseen, historiaan, tilastoihin, eroihin perinteisestä markkinointiviestinnästä sekä oikeanlaiseen sosiaalisen median strategialuomisprosessiin.
Kvalitatiivisella tutkimusotteella suoritetun tapaustutkimuksen tuloksena selvisi Twitterin olevan potentiaalinen sosiaalisen median väline, varsinkin urheilualalla. Urheilulehden yritysesittelyn avulla luotiin Urheilulehdelle sen näköinen ja sen brändiä tukeva valmis Twitter-konsepti, joka on mahdollista ottaa mukaan olemassa olevaan sosiaalisen median strategiaan. Konseptiin valitut sosiaalisen median strategian tärkeimpien osien - tavoitteiden, sisällön ja resurssien – ratkaisut syntyivät urheilumedioiden benchmarkingin avulla. Konseptin laatua tarkasteltiin lisäksi erillisellä SWOT-analyysilla ja sosiaalisen median asiantuntijan teemahaastattelulla. Tutkimuksen avulla luotiin myös Urheilulehden sosiaalisen median käyttöön liittyvät johtopäätökset sekä kehitysehdotukset. Näissä otettiin kantaa muuan muassa Facebookin käyttöön ja Internet-sivujen toimivuuteen sekä ehdotettiin muutamaa uutta potentiaalista palvelua.