"En osaa odottaa enkä toivoa mitään, koska en oikein tiedä mitä palveluita perhekeskus voisi tarjota" : Kuhmolaisten perheiden näkökulmia Kuhmon perhekeskuksesta
Komulainen, Sari; Määttä, Petra (2011)
Lataukset:
Komulainen, Sari
Määttä, Petra
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081012578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081012578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten Kuhmon perhekeskus näyttäytyy kuhmolaisten lapsiperheiden arjessa ja mitä palveluita perhekeskukselta odotetaan. Opinnäytetyöhömme kuului myös esitteen tekeminen Kuhmon perhekeskuksesta, jonka toivomme toimivan siltana perheiden ja perhekeskuksen työntekijöiden välillä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa käsittelimme perhekeskusta, joka toimii kehyksenä perhekeskustyölle. Toimme esille lisätietoa perheistä, vanhemmuudesta ja perhetyöstä, jolloin kehysten sisällölle saatiin merkitystä. Nykypäivänä perheitä on erilaisia, joten perhekeskustyöntekijänkin on ymmärrettävä tämä erilaisuuden kirjo. Lisäksi tarkastelimme perhekeskuksen toimintaa yhteiskunnan näkökulmasta, jonka tulisi myös huomioida erilaisten asiakkaiden tarpeet.
Metodologinen esittely:
Metodologisessa osiossa kuvasimme opinnäytetyöprosessin etenemistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiitivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston keruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta, jonka sai 24 kuhmolaista perhettä. Kävimme kyselyn tuloksia läpi aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön tutkimustuloksena nousi esille perhekeskuksen huono tunnettavuus. Moni vastaajista tiesi vain pienen osan perhekeskuksen tarjoamista palveluista. Perhekeskuksen toiminnan hahmottaminen kokonaisuutena oli puutteellista. Siksipä esite Kuhmon perhekeskuksesta onkin ajankohtainen ja hyvä työväline lisäämään tunnettavuutta.
Kuhmolaiset perheet arvostivat perhekeskuksen toiminnassa kiireettömyyttä, asiantuntevaa palvelua ja pysyvyyttä. Esille nousseet toiveet ja odotukset liittyivät vanhemmuuden tukemiseen, vertaistukeen ja perhekeskustoiminnan tunnettavuuden parantamiseen.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyömme antaa ideoita perhekeskustoiminnan kehittämiseen. On tärkeää muistaa asiakkaan näkökulma, koska ilman sitä perhekeskus ei voi toimia asiakaslähtöisesti. Sen vuoksi halusimme tuoda kuuluviin kuhmolaisten perheiden äänen. Perhekeskuksen tulee toimia matalan kynnyksen palveluiden tuottajana, koska näin perheiden on helppo lähestyä moniammatillista tukiverkostoa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten Kuhmon perhekeskus näyttäytyy kuhmolaisten lapsiperheiden arjessa ja mitä palveluita perhekeskukselta odotetaan. Opinnäytetyöhömme kuului myös esitteen tekeminen Kuhmon perhekeskuksesta, jonka toivomme toimivan siltana perheiden ja perhekeskuksen työntekijöiden välillä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa käsittelimme perhekeskusta, joka toimii kehyksenä perhekeskustyölle. Toimme esille lisätietoa perheistä, vanhemmuudesta ja perhetyöstä, jolloin kehysten sisällölle saatiin merkitystä. Nykypäivänä perheitä on erilaisia, joten perhekeskustyöntekijänkin on ymmärrettävä tämä erilaisuuden kirjo. Lisäksi tarkastelimme perhekeskuksen toimintaa yhteiskunnan näkökulmasta, jonka tulisi myös huomioida erilaisten asiakkaiden tarpeet.
Metodologinen esittely:
Metodologisessa osiossa kuvasimme opinnäytetyöprosessin etenemistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiitivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston keruumenetelmänä käytimme kyselylomaketta, jonka sai 24 kuhmolaista perhettä. Kävimme kyselyn tuloksia läpi aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön tutkimustuloksena nousi esille perhekeskuksen huono tunnettavuus. Moni vastaajista tiesi vain pienen osan perhekeskuksen tarjoamista palveluista. Perhekeskuksen toiminnan hahmottaminen kokonaisuutena oli puutteellista. Siksipä esite Kuhmon perhekeskuksesta onkin ajankohtainen ja hyvä työväline lisäämään tunnettavuutta.
Kuhmolaiset perheet arvostivat perhekeskuksen toiminnassa kiireettömyyttä, asiantuntevaa palvelua ja pysyvyyttä. Esille nousseet toiveet ja odotukset liittyivät vanhemmuuden tukemiseen, vertaistukeen ja perhekeskustoiminnan tunnettavuuden parantamiseen.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyömme antaa ideoita perhekeskustoiminnan kehittämiseen. On tärkeää muistaa asiakkaan näkökulma, koska ilman sitä perhekeskus ei voi toimia asiakaslähtöisesti. Sen vuoksi halusimme tuoda kuuluviin kuhmolaisten perheiden äänen. Perhekeskuksen tulee toimia matalan kynnyksen palveluiden tuottajana, koska näin perheiden on helppo lähestyä moniammatillista tukiverkostoa.