Ongelmaperustainen oppiminen sepelvaltimotautipotilaiden elämäntapaohjauksessa
Elomaa, Teemu; Pätsi, Mirka (2010)
Elomaa, Teemu
Pätsi, Mirka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081612616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081612616
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme koostuu ”Ongelmaperustaisen oppimisen ohjaajan opas sepelvaltimotautipotilaiden elämäntapaohjaukseen” tuotteistamisprosessista. Se sisältää tuotekehitysprosessin raportin ja kuvauksen valmiista oppaasta. Opas on tarkoitettu sepelvaltimotautipotilaan kuntoutuksen elämäntapaohjausta ohjaavien fysioterapeuttien käyttöön. Raportti osuus sisältää tietoa sepelvaltimotaudista ja sen vaikutuksesta toimintakykyyn sekä ongelmaperustaisesta oppimisesta. Käytimme sepelvaltimotautipotilaan toimintakyvyn kokonaisvaltaiseen kuvaamiseen ICF-luokitusta.
Noudatimme työssämme tuotekehitysprosessin kulkua. Haimme tietoa kirjallisuudesta ja tutkimuksista, joista havaitsimme kehitystarpeen sepelvaltimotautipotilaiden elämäntapaohjaukseen. Rakensimme oppaamme yhdistämällä ongelmaperustaisen oppimisen periaatteet ja elämäntapaohjauksen tavaoitteet. Tuotekehityksen tueksi oppaan mallikappale testattiin yhteistyössä työelämäyhteistyökumppanin, Lapin Sydänpiiri ry:n edustajan kanssa. Esitestauksessa ohjaaja ohjasi kahta testiryhmää käyttäen opasta ohjauksen apuvälineenä. Selvitimme esitestauksessa oppaan toimivuutta videoimalla testitilanteet, haastattelemalla ohjaajaa sekä suorittamalla lomakekyselyn testiryhmille. Saamiemme tulosten pohjalta viimeistelimme oppaan.
Esitestaus osoitti, että oppaamme antoi ohjaajalle valmiudet sepelvaltimotautipotilaan elämäntapaohjaukseen ongelmaperustaisen oppimisen menetelmällä. Esitestauksessa toteuttamamme tutkimuksellisen selvityksen aineiston perusteella saimme suuntaa antavaa näyttöä oppaamme soveltuvuudesta sepelvaltimotautipotilaiden elämäntapaohjauksen apuvälineeksi. Opas antaa fysioterapeutille käytännöllisen ja selkeän apuvälineen ohjaukseen sekä myös tutkitusti taloudellisen tavan toteuttaa ohjausta, eikä sen käyttäminen vaadi aikaisempaa kokemusta ongelmaperustaisesta oppimisesta.
Tehtäväksemme jää vielä oppaamme ulkoasun muokkaaminen kaupallisemmaksi ja oppaan markkinoiminen. Jatkotutkimuksena ehdotamme oppaamme tuloksellisuuden selvittämiseksi tarkempaa ja laajempaa tutkimusta.
Noudatimme työssämme tuotekehitysprosessin kulkua. Haimme tietoa kirjallisuudesta ja tutkimuksista, joista havaitsimme kehitystarpeen sepelvaltimotautipotilaiden elämäntapaohjaukseen. Rakensimme oppaamme yhdistämällä ongelmaperustaisen oppimisen periaatteet ja elämäntapaohjauksen tavaoitteet. Tuotekehityksen tueksi oppaan mallikappale testattiin yhteistyössä työelämäyhteistyökumppanin, Lapin Sydänpiiri ry:n edustajan kanssa. Esitestauksessa ohjaaja ohjasi kahta testiryhmää käyttäen opasta ohjauksen apuvälineenä. Selvitimme esitestauksessa oppaan toimivuutta videoimalla testitilanteet, haastattelemalla ohjaajaa sekä suorittamalla lomakekyselyn testiryhmille. Saamiemme tulosten pohjalta viimeistelimme oppaan.
Esitestaus osoitti, että oppaamme antoi ohjaajalle valmiudet sepelvaltimotautipotilaan elämäntapaohjaukseen ongelmaperustaisen oppimisen menetelmällä. Esitestauksessa toteuttamamme tutkimuksellisen selvityksen aineiston perusteella saimme suuntaa antavaa näyttöä oppaamme soveltuvuudesta sepelvaltimotautipotilaiden elämäntapaohjauksen apuvälineeksi. Opas antaa fysioterapeutille käytännöllisen ja selkeän apuvälineen ohjaukseen sekä myös tutkitusti taloudellisen tavan toteuttaa ohjausta, eikä sen käyttäminen vaadi aikaisempaa kokemusta ongelmaperustaisesta oppimisesta.
Tehtäväksemme jää vielä oppaamme ulkoasun muokkaaminen kaupallisemmaksi ja oppaan markkinoiminen. Jatkotutkimuksena ehdotamme oppaamme tuloksellisuuden selvittämiseksi tarkempaa ja laajempaa tutkimusta.