Arvonlisäveron lyhyt oppimäärä : Opetusmateriaalia arvonlisäverosta
Levirinne, Maiju (2011)
Levirinne, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082312662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082312662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Tampereen ammattikorkeakoulun kursseille perustiedot arvonlisäverosta ja muodostaa niistä opetuskokonaisuus, joka kattaa opetusmateriaalin luentomateriaaleista tehtäviin. Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman helposti ymmärrettävää opetusmateriaalia. Opinnäytetyön raporttiosuus on suunniteltu käytettäväksi itsenäisessä opiskelussa tiedon lähteenä. Muutokset arvonlisäverotuksen lainsäädännössä johtivat tarpeeseen tehdä tämä opinnäytetyö erityisesti harjoitustehtävien osalta.
Opinnäytetyö ja sen myötä syntyvä opetusmateriaali käsittelevät arvonlisäveroa yritysmaailman näkökulmasta yleisellä tasolla. Aiheen rajaamiseksi liiketaloudellista näkökulmaa on painotettu ja erot esimerkiksi kuntien verotukseen on jätetty syvällisemmän tarkastelun ulkopuolelle. Opetusmateriaalin sisältö on valittu tulevien opiskelijoiden pohjatietoja ja kurssiajan rajallisuutta ajatellen.
Sisällön rajauksen ja opetusmateriaalin yleisen rakenteen kehittämisessä on pääasiassa käytetty tekijän omakohtaista kokemusta ja näkemystä sekä vertailua vanhaan materiaa-liin. Myös teoriapohjana käytetyn tiedon jäsentelyn rakennetta käytettiin esimerkkinä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen opetusmateriaalin tasoa ja soveltuvuutta testattiin kahdella alan opiskelijalla, jotka olivat painottaneet opintojaan talouteen ja kirjanpitoon. Palaute oli positiivista ja sen perusteella tehtäviin ei testauksen jälkeen tehty muutoksia.
Opinnäytetyö ja sen myötä syntyvä opetusmateriaali käsittelevät arvonlisäveroa yritysmaailman näkökulmasta yleisellä tasolla. Aiheen rajaamiseksi liiketaloudellista näkökulmaa on painotettu ja erot esimerkiksi kuntien verotukseen on jätetty syvällisemmän tarkastelun ulkopuolelle. Opetusmateriaalin sisältö on valittu tulevien opiskelijoiden pohjatietoja ja kurssiajan rajallisuutta ajatellen.
Sisällön rajauksen ja opetusmateriaalin yleisen rakenteen kehittämisessä on pääasiassa käytetty tekijän omakohtaista kokemusta ja näkemystä sekä vertailua vanhaan materiaa-liin. Myös teoriapohjana käytetyn tiedon jäsentelyn rakennetta käytettiin esimerkkinä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen opetusmateriaalin tasoa ja soveltuvuutta testattiin kahdella alan opiskelijalla, jotka olivat painottaneet opintojaan talouteen ja kirjanpitoon. Palaute oli positiivista ja sen perusteella tehtäviin ei testauksen jälkeen tehty muutoksia.