Mediaseuranta ja kävijäkokemukset maineen seurannan välineinä : Turun kulttuuripääkaupunkivuoden avajaiset
Hämäläinen, Janika (2011)
Hämäläinen, Janika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212637
Tiivistelmä
Turku on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2011 yhdessä Tallinnan kanssa. Kulttuuripääkaupunkihankkeet ovat tuoneet tapahtumakaupungeille lisää kansainvälistä näkyvyyttä ja matkailijoita. Kulttuuripääkaupunkivuoden avajaiset ovat yksi koko vuoden tärkeimmistä tapahtumista. Kulttuuripääkaupunkivuoden avajaiset olivat tammikuun 15. päivä, jolloin paikalla oli runsaasti median edustajia Suomesta ja ulkomailta sekä 60 000 katsojaa.
Opinnäytetyössä käsitellään, miten kulttuuritapahtumien mainetta voidaan seurata. Esimerkkityökaluina käytetään mediaseurantaa ja kävijäkyselyä. Suomessa järjestettävien suurtapahtumien mainetta on tärkeä seurata, koska ne voivat vaikuttaa Suomeen suuntautuvaan kulttuurimatkailuun. Työssä kartoitetaan mediaseurannan avulla kulttuuripääkaupunkivuoden avajaisten näkyvyyttä ulkomaisissa medioissa ja kirjoitusten sisältöjä. Lisäksi turkulaisissa hotelleissa majoittuneiden kävijöiden kokemuksia kartoitetaan avajaisviikonlopun onnistumisesta. Kulttuurituotannoissa mielikuvien merkitys tapahtumien myymisprosessissa korostuu, koska kulttuuritapahtumat myydään ennakkoon mielikuvina ja ne koetaan tapahtuman aikana. Niistä jää kokijalleen ainoastaan kokemuksellinen muistijälki.
Mediaseurannan sisällöissä esiin nousivat suuret kävijämäärät, tapahtumatuotanto ja tapahtuma-ajan pakkanen. Ulkomainen media kirjoitti avajaistapahtumasta positiiviseen sävyyn. Kyselytutkimuksen mukaan matkailijat olivat kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä avajaistapahtumaan. Tuloksien perusteella maineen muodostuminen avajaistapahtumalle oli onnistunutta.
Opinnäytetyössä käsitellään, miten kulttuuritapahtumien mainetta voidaan seurata. Esimerkkityökaluina käytetään mediaseurantaa ja kävijäkyselyä. Suomessa järjestettävien suurtapahtumien mainetta on tärkeä seurata, koska ne voivat vaikuttaa Suomeen suuntautuvaan kulttuurimatkailuun. Työssä kartoitetaan mediaseurannan avulla kulttuuripääkaupunkivuoden avajaisten näkyvyyttä ulkomaisissa medioissa ja kirjoitusten sisältöjä. Lisäksi turkulaisissa hotelleissa majoittuneiden kävijöiden kokemuksia kartoitetaan avajaisviikonlopun onnistumisesta. Kulttuurituotannoissa mielikuvien merkitys tapahtumien myymisprosessissa korostuu, koska kulttuuritapahtumat myydään ennakkoon mielikuvina ja ne koetaan tapahtuman aikana. Niistä jää kokijalleen ainoastaan kokemuksellinen muistijälki.
Mediaseurannan sisällöissä esiin nousivat suuret kävijämäärät, tapahtumatuotanto ja tapahtuma-ajan pakkanen. Ulkomainen media kirjoitti avajaistapahtumasta positiiviseen sävyyn. Kyselytutkimuksen mukaan matkailijat olivat kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä avajaistapahtumaan. Tuloksien perusteella maineen muodostuminen avajaistapahtumalle oli onnistunutta.