Tapahtumamatkailun sosiokulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset paikallisyhteisöön : tapaus : Ballet Mikkeli
Saarinen, Jenni (2009)
Saarinen, Jenni
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273327
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää Mikkelissä vuosittain järjestettävän Ballet Mikkeli -tapahtuman sosiokulttuurisia ja taloudellisia vaikutuksia paikallisyhteisöön. Tutkimukseni taustalla oli Joensuun yliopiston Savonlinnan matkailun koulutus -ja kehittämiskeskuksen tapahtumamatkailuaineisto, joka oli kerätty osana Itä-Suomen lääninhallituksen ja Euroopan Sosiaalirahaston osarahoittamaa ESS vaikuttaa -tapahtumien vaikutusten arviointihankketta vuonna 2007.
Tutkimukseni analyysimenetelminä toimivat yleisesti tunnetut teoriat kestävästä matkailusta sekä isännän ja vieraan suhteesta. Tapahtuman vaikutusten analyysien apuna käytin myös Butlerin mallia matkailutuotteen elinkaaresta sekä Doxeyn mallia turismin vaikutuksista paikallisiin asukkaisiin matkailijamäärien noustessa. Ballet Mikkelin asiakasprofiilin analysoinnissa käytin apunani teoriaa asiakassegmentoinnista. Tutkimukseni aineiston järjestämisen apuna käytin ristiintaulukointia sekä vertailin eri taustamuuttujien vastauksia Khiin neliön testillä.
Tulokset Ballet Mikkelin taloudellisista vaikutuksista osoittivat pääasiassa, että tapahtuman suoranainen taloudellinen vaikuttavuus ei olisi nähtävissä Mikkelissä, mutta sillä on epäsuoria positiivisia vaikutuksia kaupungin taloudelle. Sosiokulttuuriset vaikutukset osoittautuivat melko vähäisiksi, mutta eivät antaneet viitteitä siitä, että paikalliset kokisivat tapahtuman vaikuttavan negatiivisesti heidän elämänlaatuun. Ballet Mikkelin asiakasprofiili hahmottui keski-ikäiseksi naispuoliseksi henkilöksi joka elää parisuhteessa, jossa on lapsia. Hän myös asuu melko lähellä tapahtumapaikkaa, on korkeasti koulutettu ja käy työssä.
Tutkimukseni johtopäätösten mukaan Ballet Mikkelillä ei ole merkittäviä sosiokulttuurisia tai taloudellisia vaikutuksia paikallisyhteisöön. Tapahtuman elinkaari on pysähtyneessä vaiheessa tai ehkä jopa taantumassa. Paikallisyhteisö suhtautuu tapahtuman luomien matkailijamäärien kasvuun melko neutraalisti.
Tutkimukseni analyysimenetelminä toimivat yleisesti tunnetut teoriat kestävästä matkailusta sekä isännän ja vieraan suhteesta. Tapahtuman vaikutusten analyysien apuna käytin myös Butlerin mallia matkailutuotteen elinkaaresta sekä Doxeyn mallia turismin vaikutuksista paikallisiin asukkaisiin matkailijamäärien noustessa. Ballet Mikkelin asiakasprofiilin analysoinnissa käytin apunani teoriaa asiakassegmentoinnista. Tutkimukseni aineiston järjestämisen apuna käytin ristiintaulukointia sekä vertailin eri taustamuuttujien vastauksia Khiin neliön testillä.
Tulokset Ballet Mikkelin taloudellisista vaikutuksista osoittivat pääasiassa, että tapahtuman suoranainen taloudellinen vaikuttavuus ei olisi nähtävissä Mikkelissä, mutta sillä on epäsuoria positiivisia vaikutuksia kaupungin taloudelle. Sosiokulttuuriset vaikutukset osoittautuivat melko vähäisiksi, mutta eivät antaneet viitteitä siitä, että paikalliset kokisivat tapahtuman vaikuttavan negatiivisesti heidän elämänlaatuun. Ballet Mikkelin asiakasprofiili hahmottui keski-ikäiseksi naispuoliseksi henkilöksi joka elää parisuhteessa, jossa on lapsia. Hän myös asuu melko lähellä tapahtumapaikkaa, on korkeasti koulutettu ja käy työssä.
Tutkimukseni johtopäätösten mukaan Ballet Mikkelillä ei ole merkittäviä sosiokulttuurisia tai taloudellisia vaikutuksia paikallisyhteisöön. Tapahtuman elinkaari on pysähtyneessä vaiheessa tai ehkä jopa taantumassa. Paikallisyhteisö suhtautuu tapahtuman luomien matkailijamäärien kasvuun melko neutraalisti.