Motivointi A-ajokortin moduulin itsenäiseen opiskeluun
Leinonen, Jari (2011)
Leinonen, Jari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090512846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090512846
Tiivistelmä
Tutkimushankkeessa selvitettiin verkko-opetusympäristön käyttöä lähiopiskelun tukena sekä oppilaiden kiinnostusta itsenäiseen ja omaehtoiseen verkko-opiskeluun. Tutkimushanke toteutettiin Kouvolan seudun ammattiopiston automaatiotekniikan opiskelijoiden ensimmäisen vuosikurssin tietotekniikan perusteiden kurssin yhteydessä.
Työn tavoitteena oli tutkia lisääkö Moodle verkko-opetusympäristö oppilaiden kiinnostusta ja motivaatiota tukiessaan lähiopetusta, mikä pedagoginen ohjausmalli on soveltuvin opetettaessa tietotekniikan perusteita lähiopetuksen ja itsenäisen opiskelun yhdistelmänä sekä Tieken A-ajokortin oppiminen ja työskentely verkossa -moduulin suoritusta itsenäisenä opiskeluna.
Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus kyselytutkimuksella, joka toteutettiin Moodle-kyselylomakeena. Kyselytutkimuksen tuloksena oppilaat kokivat verkko-opetusympäristön käyttämisen hyvänä yhdistelmänä lähiopetuksen
kanssa. Kiinnostusta tai motivaatiota opiskeltavaa aihetta kohtaan se ei kuitenkaan nostanut. Oppilaat eivät olleet kiinnostuneita itsenäisen verkko-opiskeluun.
Johtopäätös tutkimushankkeesta on, että verkko-opetusympäristön käyttäminen osana lähiopetusta oli oppilaiden mielestä hyvä ratkaisu. Se ei kuitenkaan lisää oppilaiden kiinnostusta tai motivaatiota, joten sen lisäksi opettaja tarvitsee muita keinoja pitääkseen yllä oppilaiden kiinnostusta ja motivaatiota. A-korttitutkinnon moduulin suoritus itsenäisenä ja itseohjautuvana opiskeluna ei onnistunut. Vapaaehtoisen ja itsenäisen verkkoopiskelun
luominen ei ole soveltuvaa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Samoin johtopäätöksenä saatiin, että kognitiivinen oppipoikamalli on soveltuvin ohjausmalli toteutetun kurssin opetusmenetelmänä.
Työn tavoitteena oli tutkia lisääkö Moodle verkko-opetusympäristö oppilaiden kiinnostusta ja motivaatiota tukiessaan lähiopetusta, mikä pedagoginen ohjausmalli on soveltuvin opetettaessa tietotekniikan perusteita lähiopetuksen ja itsenäisen opiskelun yhdistelmänä sekä Tieken A-ajokortin oppiminen ja työskentely verkossa -moduulin suoritusta itsenäisenä opiskeluna.
Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaus kyselytutkimuksella, joka toteutettiin Moodle-kyselylomakeena. Kyselytutkimuksen tuloksena oppilaat kokivat verkko-opetusympäristön käyttämisen hyvänä yhdistelmänä lähiopetuksen
kanssa. Kiinnostusta tai motivaatiota opiskeltavaa aihetta kohtaan se ei kuitenkaan nostanut. Oppilaat eivät olleet kiinnostuneita itsenäisen verkko-opiskeluun.
Johtopäätös tutkimushankkeesta on, että verkko-opetusympäristön käyttäminen osana lähiopetusta oli oppilaiden mielestä hyvä ratkaisu. Se ei kuitenkaan lisää oppilaiden kiinnostusta tai motivaatiota, joten sen lisäksi opettaja tarvitsee muita keinoja pitääkseen yllä oppilaiden kiinnostusta ja motivaatiota. A-korttitutkinnon moduulin suoritus itsenäisenä ja itseohjautuvana opiskeluna ei onnistunut. Vapaaehtoisen ja itsenäisen verkkoopiskelun
luominen ei ole soveltuvaa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Samoin johtopäätöksenä saatiin, että kognitiivinen oppipoikamalli on soveltuvin ohjausmalli toteutetun kurssin opetusmenetelmänä.