Lean - ajattelun soveltaminen AMK -opetuslaboratorioympäristössä
Koskinen, Joni (2011)
Koskinen, Joni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090612874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090612874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun Valkeakosken yksikkö. Työn taustalla oli tarve kartoittaa laboratorio-opiskelun nykytila sekä tunnistaa mahdollisia ongelmakohtia. Työssä oli tarkoitus tutkia lean–ajattelun mahdollista soveltamista opetuslaboratorioympäristöön
sekä tuoda esille mahdolliset kehityskohteet ja ideoita toiminnan
parantamiseksi.
Työssä sovellettiin Lean–ajattelun periaatteita sekä käytännön kokemusten tuomaa tietoa kehityskohteiden parannusideointiin. Lean on johtamisfilosofia,
jonka tavoitteena on virtaviivaistaa tuotantoprosesseja ja poistaa kaikki turha, arvoa tuottamaton toiminta.
Työtä varten haastateltiin opetuslaboratoriossa työskenteleviä henkilökunnan
jäseniä. Haastattelu toteutettiin kysymyslomakkeella, jonka valmistelussa oli mukana myös toimeksiantajan edustaja. Toimeksiantajan hyväksymä
kysymyslomake lähetettiin kuudelle henkilölle, joista viisi vastasi.
Opinnäytetyön tekemisen aikana nousi esiin useita kehityskohteita opetuslaboratorion toiminnassa.
Toiminnan kehittämiseen on mahdollista käyttää Lean–ajattelua soveltuvin osin. Esiin nousi myös se, että Lean–ajattelu on vain yksi hyvä keino toiminnan kehittämiseen opetuslaboratorioympäristössä. Lean–ajattelusta saadaan kuitenkin hyvä runko kehitykselle. Työssä tulee esiin useita kehitysehdotuksia esimerkiksi dokumentaation, siisteyden ja työvälineiden säilyttämiseen liittyen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda pohja ja antaa suuntaa tulevalle toiminnan kehitykselle.
sekä tuoda esille mahdolliset kehityskohteet ja ideoita toiminnan
parantamiseksi.
Työssä sovellettiin Lean–ajattelun periaatteita sekä käytännön kokemusten tuomaa tietoa kehityskohteiden parannusideointiin. Lean on johtamisfilosofia,
jonka tavoitteena on virtaviivaistaa tuotantoprosesseja ja poistaa kaikki turha, arvoa tuottamaton toiminta.
Työtä varten haastateltiin opetuslaboratoriossa työskenteleviä henkilökunnan
jäseniä. Haastattelu toteutettiin kysymyslomakkeella, jonka valmistelussa oli mukana myös toimeksiantajan edustaja. Toimeksiantajan hyväksymä
kysymyslomake lähetettiin kuudelle henkilölle, joista viisi vastasi.
Opinnäytetyön tekemisen aikana nousi esiin useita kehityskohteita opetuslaboratorion toiminnassa.
Toiminnan kehittämiseen on mahdollista käyttää Lean–ajattelua soveltuvin osin. Esiin nousi myös se, että Lean–ajattelu on vain yksi hyvä keino toiminnan kehittämiseen opetuslaboratorioympäristössä. Lean–ajattelusta saadaan kuitenkin hyvä runko kehitykselle. Työssä tulee esiin useita kehitysehdotuksia esimerkiksi dokumentaation, siisteyden ja työvälineiden säilyttämiseen liittyen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda pohja ja antaa suuntaa tulevalle toiminnan kehitykselle.