Opas sijoitetun lapsen koulunkäyntiin Ikaalisissa
Nisukangas, Mikko (2020)
Nisukangas, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena tehtiin Ikaalisten koulun henkilökunnan käyttöön tiivis opas, joka olisi apuna, kun koulussa aloittaa lapsi, joka on sijoitettuna joko sijaisperheeseen tai laitokseen. Tavoitteena oli, että koulujen henkilökunnalla olisi käytettävissä ajantasaista tietoa niistä seikoista, jotka vaikuttavat tai vastaavasti ovat vaikuttamatta lapsen tai nuoren koulunkäyntiin silloin, kun lapsi on syystä tai toisesta sijoitettu oman kotinsa ulkopuolelle. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas kouluille, joten oli kyse toiminnallisesta opinnäytetyöstä.
Opasta tehdessä käytiin keskusteluita Ikaalisten kaupungin sivistysjohtajan sekä opet-tajien kanssa verkkokyselyn muodossa. Näin saatiin esille Ikaalisiin liittyviä erityispiirteitä sijoitetun lapsen koulunkäyntiin liittyen. Näiden keskusteluiden aikana selvisi, että tarvetta etenkin sijoitetun lapsen koulunkäyntiin liittyvän lainsäädännön tuntemiseen sekä ratkaisumallien antamiseen on olemassa.
Opetushenkilöstön lisäksi tavoitteena oli päästä keskustelemaan Ikaalisissa sijaitsevien kahden lastensuojelulaitoksen henkilökunnan kanssa, jotta saataisiin heidänkin ajatuksensa ja toiveensa mukaan oppaaseen. Toisen laitoksen kanssa yhteistyö olikin sujuvaa ja päästiin keskustelemaan paikan päälle sekä puhelimitse tulevasta oppaasta. Tämä avasi sopivasti uusia näkökulmia vaikkakin opas tuli nimenomaan opettajien käyttöön. Valitettavasti Ikaalisissa toimiva isompi lastensuojelulaitos kieltäytyi yh-teistyöstä kokonaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas lähetettiin vielä Ikaalisten sivistystoimessa työskentelevien viranhaltijoiden tarkastettavaksi, jonka tuloksena oppaaseen lisättiin vielä sijoitetun lapsen prosessi Ikaalisissa. Liitteenä on työn tuloksena syntynyt opas.
Opasta tehdessä käytiin keskusteluita Ikaalisten kaupungin sivistysjohtajan sekä opet-tajien kanssa verkkokyselyn muodossa. Näin saatiin esille Ikaalisiin liittyviä erityispiirteitä sijoitetun lapsen koulunkäyntiin liittyen. Näiden keskusteluiden aikana selvisi, että tarvetta etenkin sijoitetun lapsen koulunkäyntiin liittyvän lainsäädännön tuntemiseen sekä ratkaisumallien antamiseen on olemassa.
Opetushenkilöstön lisäksi tavoitteena oli päästä keskustelemaan Ikaalisissa sijaitsevien kahden lastensuojelulaitoksen henkilökunnan kanssa, jotta saataisiin heidänkin ajatuksensa ja toiveensa mukaan oppaaseen. Toisen laitoksen kanssa yhteistyö olikin sujuvaa ja päästiin keskustelemaan paikan päälle sekä puhelimitse tulevasta oppaasta. Tämä avasi sopivasti uusia näkökulmia vaikkakin opas tuli nimenomaan opettajien käyttöön. Valitettavasti Ikaalisissa toimiva isompi lastensuojelulaitos kieltäytyi yh-teistyöstä kokonaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas lähetettiin vielä Ikaalisten sivistystoimessa työskentelevien viranhaltijoiden tarkastettavaksi, jonka tuloksena oppaaseen lisättiin vielä sijoitetun lapsen prosessi Ikaalisissa. Liitteenä on työn tuloksena syntynyt opas.