Rekrytointiportaalin tunnettuuden kehittäminen; Case: Uranus konsultointi Oy
Westersund, Ramona (2011)
Westersund, Ramona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239211
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Uranus.fi –rekrytointiportaalin tunnettuuden kehittämistä rekrytointikanavana. Tutkimuksen kohteena olivat Uranus konsultointi Oy:n potentiaaliset Pohjois-Pohjanmaalla ja Uudellamaalla toimivat kunta- ja henkilöstöalan asiakkaat.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä rekrytointiportaalin ominaisuuksia Uranus konsultointi Oy:n tulisi korostaa markkinoinnissaan sekä vuonna 2011 toteutettavan portaaliuudistuksen lanseerauksen yhteydessä kehittääkseen tunnettuuttaan.
Lähdeaineistona käytettiin henkilöstön hankintaa ja tunnettuuden kehittämistä käsittelevää kirjallisuutta. Empiirinen aineisto kerättiin tutkimuksen kohteina toimineilta yrityksiltä tätä opinnäytetyötä varten suunnitellulla kyselytutkimuksella. Kysely suoritettiin tutkimuksen toimeksiantajayrityksen potentiaalisille asiakkaille helmikuun 2011 aikana. Tutkimuksen otannan koko oli 272 vastaajaa ja kyselytutkimuksen lopulliseksi vastausprosentiksi saatiin 26,1.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa kysyttiin vastaajien näkökulmia tutkimuksen teoriaosuuden pohjalta muotoiltuihin kysymyksiin. Kyselylomaketta täydentävien avoimien kysymysten avulla pyrittiin saamaan tarkempaa kvalitatiivista tietoa vastausten tueksi.
Tutkimuksen avulla selvitettävät asiat oli jaettu kolmeen eri kysymysluokkaan, jotka olivat rekrytointiportaalien tunnettuuteen ja valintaan vaikuttavat tekijät, rekrytointi-ilmoittelun onnistumisen kannalta merkittävät rekrytointiportaalin ominaisuudet ja tulevaisuuden trendit rekrytointiportaaleissa. Tutkimuksen empiirinen aineisto analysoitiin Webropol 2.0 kyselysovelluksen ja Microsoft Excel 2007 –ohjelman avulla.
Kunta- ja henkilöstöalalla rekrytointiportaalin tunnettuuden ja valinnan kannalta merkittävimpinä tekijöinä pidettiin yritysten omia aiempia rekrytointeja, suosituksia, hakukonenäkyvyyttä, lehtimarkkinointia, hintaa ja rekrytointiportaalin ominaisuuksia. Rekrytointi-ilmoittelun onnistumisen kannalta merkittävimpiä ominaisuuksia olivat sivuston kävijämäärät ja ilmoituksen räätälöitävyys, mutta myös muut kyselyssä esitellyt ominaisuudet nähtiin melko merkittäviksi. Rekrytointi-ilmoittelun tulevaisuuden trendit eli tässä tutkimuksessa Uranus.fi –sivuston uudet tuotteet herättivät kaikki kiinnostusta tutkituilla toimialoilla. Uusien sivustouudistuksen myötä lanseerattavien tuotteidensa avulla Uranus.fi portaali pystyy erottautumaan kilpailijoistaan ja siten kehittämään tunnettuuttaan potentiaalisille asiakkaille. Uranus.fi –rekrytointiportaalin tunnettuutta tulisikin kehittää etenkin differoinnin ja mediajulkisuuden keinoin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä rekrytointiportaalin ominaisuuksia Uranus konsultointi Oy:n tulisi korostaa markkinoinnissaan sekä vuonna 2011 toteutettavan portaaliuudistuksen lanseerauksen yhteydessä kehittääkseen tunnettuuttaan.
Lähdeaineistona käytettiin henkilöstön hankintaa ja tunnettuuden kehittämistä käsittelevää kirjallisuutta. Empiirinen aineisto kerättiin tutkimuksen kohteina toimineilta yrityksiltä tätä opinnäytetyötä varten suunnitellulla kyselytutkimuksella. Kysely suoritettiin tutkimuksen toimeksiantajayrityksen potentiaalisille asiakkaille helmikuun 2011 aikana. Tutkimuksen otannan koko oli 272 vastaajaa ja kyselytutkimuksen lopulliseksi vastausprosentiksi saatiin 26,1.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa kysyttiin vastaajien näkökulmia tutkimuksen teoriaosuuden pohjalta muotoiltuihin kysymyksiin. Kyselylomaketta täydentävien avoimien kysymysten avulla pyrittiin saamaan tarkempaa kvalitatiivista tietoa vastausten tueksi.
Tutkimuksen avulla selvitettävät asiat oli jaettu kolmeen eri kysymysluokkaan, jotka olivat rekrytointiportaalien tunnettuuteen ja valintaan vaikuttavat tekijät, rekrytointi-ilmoittelun onnistumisen kannalta merkittävät rekrytointiportaalin ominaisuudet ja tulevaisuuden trendit rekrytointiportaaleissa. Tutkimuksen empiirinen aineisto analysoitiin Webropol 2.0 kyselysovelluksen ja Microsoft Excel 2007 –ohjelman avulla.
Kunta- ja henkilöstöalalla rekrytointiportaalin tunnettuuden ja valinnan kannalta merkittävimpinä tekijöinä pidettiin yritysten omia aiempia rekrytointeja, suosituksia, hakukonenäkyvyyttä, lehtimarkkinointia, hintaa ja rekrytointiportaalin ominaisuuksia. Rekrytointi-ilmoittelun onnistumisen kannalta merkittävimpiä ominaisuuksia olivat sivuston kävijämäärät ja ilmoituksen räätälöitävyys, mutta myös muut kyselyssä esitellyt ominaisuudet nähtiin melko merkittäviksi. Rekrytointi-ilmoittelun tulevaisuuden trendit eli tässä tutkimuksessa Uranus.fi –sivuston uudet tuotteet herättivät kaikki kiinnostusta tutkituilla toimialoilla. Uusien sivustouudistuksen myötä lanseerattavien tuotteidensa avulla Uranus.fi portaali pystyy erottautumaan kilpailijoistaan ja siten kehittämään tunnettuuttaan potentiaalisille asiakkaille. Uranus.fi –rekrytointiportaalin tunnettuutta tulisikin kehittää etenkin differoinnin ja mediajulkisuuden keinoin.