SATAKUNTALIITON JULKISUUSKUVA PAINETUSSA MEDIASSA
Lahdenmäki, Tuukka (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Satakuntaliiton tilaama ja Cision Oy:n toteuttama painetun median seuranta sekä sen pohjalta tehty sisällönanalyysi. Opinnäytetyössä tarkastellaan ajanjaksolla 1.4.2008–30.4.2010 kerättyjä lehtiartikkeleita, jotka on valittu Satakuntaliittoa, sen toimintaa ja toimihenkilöitä koskevien hakusanojen perusteella koko valtakunnan alueelta.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä on muodostaa kattava ja totuudenmukainen kuva Sata-kuntaliiton saamasta mediajulkisuudesta ja siitä muodostuvissa mielikuvissa. Tärkeä tavoite on selvittää, tuleeko Satakuntaliitto esiin lainsäädännössä määriteltyjen tehtäviensä mukaisissa yhteyksissä vai niiden ulkopuolella. Lisäksi pyritään selvittämään, onko Satakuntaliiton saama julkisuus pääpiirteissään negatiivista, positiivista vai neutraalia. Kolmantena tavoitteena on tarpeen mukaan kehittää Satakuntaliitolle ehdotuksia mediakuvansa parantamiseen ja tehostamiseen.
Tutkimus on kvalitatiivinen, menetelmänä hyödynnetään sisällönanalyysia. Lähempää tarkastelua varten on valittu joukko artikkeleita, jotka täyttävät tietyt vähimmäis-kriteerit ja antavat mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan siitä, millaista julkisuutta painettu media välittää Satakuntaliitosta. Tärkeimmät kriteerit ovat artikkeleiden pituus ja asettelu lehden sivuilla, Satakuntaliiton asema niissä sekä artikkelin julkaisseen lehden ominaisuudet, kuten ilmestymisalue ja levikki.
Tutkimuksessa selvisi, että Satakuntaliiton saama julkisuus tukee suurelta osin sen laissa säädettyä toimintatarkoitusta, mutta jää usein varsin vähäiseksi –silloinkin, kun Satakuntaliitto mainitaan jossakin lehtiartikkelissa, sen rooli jää usein hyvin pieneksi. Toimintaehdotuksilla pyritään parantamaan Satakuntaliiton näkyvyyttä painetussa mediassa.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä on muodostaa kattava ja totuudenmukainen kuva Sata-kuntaliiton saamasta mediajulkisuudesta ja siitä muodostuvissa mielikuvissa. Tärkeä tavoite on selvittää, tuleeko Satakuntaliitto esiin lainsäädännössä määriteltyjen tehtäviensä mukaisissa yhteyksissä vai niiden ulkopuolella. Lisäksi pyritään selvittämään, onko Satakuntaliiton saama julkisuus pääpiirteissään negatiivista, positiivista vai neutraalia. Kolmantena tavoitteena on tarpeen mukaan kehittää Satakuntaliitolle ehdotuksia mediakuvansa parantamiseen ja tehostamiseen.
Tutkimus on kvalitatiivinen, menetelmänä hyödynnetään sisällönanalyysia. Lähempää tarkastelua varten on valittu joukko artikkeleita, jotka täyttävät tietyt vähimmäis-kriteerit ja antavat mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan siitä, millaista julkisuutta painettu media välittää Satakuntaliitosta. Tärkeimmät kriteerit ovat artikkeleiden pituus ja asettelu lehden sivuilla, Satakuntaliiton asema niissä sekä artikkelin julkaisseen lehden ominaisuudet, kuten ilmestymisalue ja levikki.
Tutkimuksessa selvisi, että Satakuntaliiton saama julkisuus tukee suurelta osin sen laissa säädettyä toimintatarkoitusta, mutta jää usein varsin vähäiseksi –silloinkin, kun Satakuntaliitto mainitaan jossakin lehtiartikkelissa, sen rooli jää usein hyvin pieneksi. Toimintaehdotuksilla pyritään parantamaan Satakuntaliiton näkyvyyttä painetussa mediassa.