INTERAKTIIVINEN HyvinvointiTV® JA KÄYTTÄJÄLÄHTÖISET ePALVELUT : Turvallinen Koti -hankkeen loppuraportti
Editoija
Leskelä, Johanna
Lehto, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-242-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-242-8
Tiivistelmä
Turvallinen Koti –hanke on Euroopan unionin Euroopan aluekehitysrahaston (EU/EAKR) rahoittama ja se toteutuu Uudenmaan, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen alueella 1.9.2008-31.8.2011. Hanke koostuu kahdesta osahankkeesta. Ehyenä-osahankkeesta vastaa Laurea-ammattikorkeakoulu ja Omana-osahankkeesta Turun ammattikorkeakoulu. Turvallinen Koti -hanketta koor-dinoi Laurea. Espoon kaupunki ja Turun kaupunki ovat tärkeässä roolissa hank-keessa. Yrityskumppaneina hankkeessa ovat Videra Oy, Medixine Oy, Everon Oy, ArctiCare Oy, FysioSporttis Oy, Lääkärikeskus Yhtymä ja Medineuvo Oy (ad 29.9.2010).
Turvallinen Koti -hankkeen tarkoituksena oli tutkia, kehittää, tuottaa ja arvi-oida eHyvinvointipalveluja eri asiakasryhmien hyvinvoinnin ja terveyden edis-tämiseksi sekä kuntoutumisen tai kotona selviytymisen tukemiseksi. Hankkees-sa tuotettiin interaktiivisia ohjelmasisältöjä ja valittuja eHyvinvointipalveluja HyvinvointiTV®:n tai vaihtoehtoisten teknologiaratkaisujen avulla. Hankkeen tavoitteena on tuottaa arkea ja hyvinvointia tukevia, ennaltaehkäiseviä virtu-aalisia palveluja asiakkaiden koteihin ja osallistaviin ryhmätoimintoihin.
Hankkeen tutkimuksellisena lähtökohtana on toimintatutkimus ja käyttäjäläh-töiset menetelmät. Interaktiivista HyvinvointiTV:n konseptia kehitetään eri toimijoiden kanssa ja toimintaympäristöinä ovat kotiympäristöt, palvelutalot ja asumisyksiköt. Turvallinen Koti -hankkeessa asiakkaat, opiskelijat, kunnat, yritykset ja kolmannen sektorin toimijat kehittävät yhdessä eHyvinvointipalve-lukonseptia HyvinvointiTV:tä ja muita soveltuvia teknologioita hyödyntäen.
Osallistujina hankkeessa ovat ikääntyvät (N=176), lastensuojelun pienten las-ten perheet (N=4) sekä perhetukikeskuksessa asuvat ja jälkihuollon piirissä olevat nuoret (N=28), mielenterveyskuntoutujat (N=4) sekä kehitysvammaiset henkilöt (N=12). Myös asiantuntijat (N=105) eri toimintaympäristöissä ovat ak-tiivisesti mukana kehitystyössä. Tutkimukseen osallistujat ovat sekä käyttäjien että palvelujen kehittäjien roolissa. Tiedonkeruu on tapahtunut sekä yksilö-haastatteluina, focusryhmähaastatteluina että workshoptyöskenetelynä. Tu-loksena tiedonkeruusta on muodostettu HyvinvointiTV:n ohjelmateemat ja ideat ePalveluihin. Aineiston analyysimenetelmänä on pääsääntöisesti käytetty laadullista sisällönanalyysia. Toimintatutkimuksen mukaan jatkuvan arvioinnin avulla ohjelmatuotantoa ja ePalveluja on kehitetty ja testattu yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Osallistava ohjelmatarjonta koostui mm. ohjatuista toimintatuokioista, inter-aktiivisista keskusteluohjelmista ja asiantuntijatapaamisista. ePalveluina on testattu mm. eLääkärin, eSairaanhoitajan ja eFysioterapeutin konsultaatiota, eApteekkia, virtuaaliyhteydenpitoa ja eKerhotoimintaa. Hankkeessa kehitettiin ja testattiin interaktiivista kuvallista palvelutoimintaa, jossa integroitui etä-seurantaan liittyvät mittarit, turvajärjestelmä sekä e24H-palvelu. Tutkimuksen tuloksena on muodostettu asiakaslähtöinen HyvinvointiTV:n käsitteelliinen malli. Mallin rakenteena on edistävät tekijät, estävät tekijät, sisältö ja mene-telmät sekä HyvinvointiTV:n merkityksellisyys. Käsitteellisen mallin keskeiset käsitteet ovat osallistuminen, vuorovaikutus ja voimaantuminen. Hankkeen tu-loksena tuotettiin myös valittujen ePalvelujen prosessikuvaukset ja kustannuk-set, asiakkaan kokema arviointi sekä osaamisen arviointi.
Haasteena on edelleen HyvinvointiTV:n ja teknologisten ratkaisujen kehittämi-nen vastaamaan eri asiakasryhmien odotuksia ja virtuaalisten eHyvinvointipal-velujen saatavuutta. HyvinvointiTV:n konseptin siirrettävyys edellyttää tiivistä yhteistyötä kuntien ja eri palvelutuottajien kanssa. Konseptin tuotteistaminen on myös haaste. Jatkotutkimusta tarvitaan edelleen uusien eHyvinvointipalve-lujen kehittämisestä, palvelujen saatavuudesta, palvelu- ja asiakasprosessien kuvaamisesta sekä kustannusten että vaikuttavuuden systemaattisesta arvioinnista.
Turvallinen Koti -hankkeen tarkoituksena oli tutkia, kehittää, tuottaa ja arvi-oida eHyvinvointipalveluja eri asiakasryhmien hyvinvoinnin ja terveyden edis-tämiseksi sekä kuntoutumisen tai kotona selviytymisen tukemiseksi. Hankkees-sa tuotettiin interaktiivisia ohjelmasisältöjä ja valittuja eHyvinvointipalveluja HyvinvointiTV®:n tai vaihtoehtoisten teknologiaratkaisujen avulla. Hankkeen tavoitteena on tuottaa arkea ja hyvinvointia tukevia, ennaltaehkäiseviä virtu-aalisia palveluja asiakkaiden koteihin ja osallistaviin ryhmätoimintoihin.
Hankkeen tutkimuksellisena lähtökohtana on toimintatutkimus ja käyttäjäläh-töiset menetelmät. Interaktiivista HyvinvointiTV:n konseptia kehitetään eri toimijoiden kanssa ja toimintaympäristöinä ovat kotiympäristöt, palvelutalot ja asumisyksiköt. Turvallinen Koti -hankkeessa asiakkaat, opiskelijat, kunnat, yritykset ja kolmannen sektorin toimijat kehittävät yhdessä eHyvinvointipalve-lukonseptia HyvinvointiTV:tä ja muita soveltuvia teknologioita hyödyntäen.
Osallistujina hankkeessa ovat ikääntyvät (N=176), lastensuojelun pienten las-ten perheet (N=4) sekä perhetukikeskuksessa asuvat ja jälkihuollon piirissä olevat nuoret (N=28), mielenterveyskuntoutujat (N=4) sekä kehitysvammaiset henkilöt (N=12). Myös asiantuntijat (N=105) eri toimintaympäristöissä ovat ak-tiivisesti mukana kehitystyössä. Tutkimukseen osallistujat ovat sekä käyttäjien että palvelujen kehittäjien roolissa. Tiedonkeruu on tapahtunut sekä yksilö-haastatteluina, focusryhmähaastatteluina että workshoptyöskenetelynä. Tu-loksena tiedonkeruusta on muodostettu HyvinvointiTV:n ohjelmateemat ja ideat ePalveluihin. Aineiston analyysimenetelmänä on pääsääntöisesti käytetty laadullista sisällönanalyysia. Toimintatutkimuksen mukaan jatkuvan arvioinnin avulla ohjelmatuotantoa ja ePalveluja on kehitetty ja testattu yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Osallistava ohjelmatarjonta koostui mm. ohjatuista toimintatuokioista, inter-aktiivisista keskusteluohjelmista ja asiantuntijatapaamisista. ePalveluina on testattu mm. eLääkärin, eSairaanhoitajan ja eFysioterapeutin konsultaatiota, eApteekkia, virtuaaliyhteydenpitoa ja eKerhotoimintaa. Hankkeessa kehitettiin ja testattiin interaktiivista kuvallista palvelutoimintaa, jossa integroitui etä-seurantaan liittyvät mittarit, turvajärjestelmä sekä e24H-palvelu. Tutkimuksen tuloksena on muodostettu asiakaslähtöinen HyvinvointiTV:n käsitteelliinen malli. Mallin rakenteena on edistävät tekijät, estävät tekijät, sisältö ja mene-telmät sekä HyvinvointiTV:n merkityksellisyys. Käsitteellisen mallin keskeiset käsitteet ovat osallistuminen, vuorovaikutus ja voimaantuminen. Hankkeen tu-loksena tuotettiin myös valittujen ePalvelujen prosessikuvaukset ja kustannuk-set, asiakkaan kokema arviointi sekä osaamisen arviointi.
Haasteena on edelleen HyvinvointiTV:n ja teknologisten ratkaisujen kehittämi-nen vastaamaan eri asiakasryhmien odotuksia ja virtuaalisten eHyvinvointipal-velujen saatavuutta. HyvinvointiTV:n konseptin siirrettävyys edellyttää tiivistä yhteistyötä kuntien ja eri palvelutuottajien kanssa. Konseptin tuotteistaminen on myös haaste. Jatkotutkimusta tarvitaan edelleen uusien eHyvinvointipalve-lujen kehittämisestä, palvelujen saatavuudesta, palvelu- ja asiakasprosessien kuvaamisesta sekä kustannusten että vaikuttavuuden systemaattisesta arvioinnista.