Uskalla kuunnella vierasta : Käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja draamamenetelmien käyttö tapahtumamarkkinoinnissa
Kivistö, Pirjo (2011)
Kivistö, Pirjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, voidaanko draamamenetelmiä yhdistää tapahtumamarkkinoinnin kanssa tuottaen lisäarvoa sekä tapahtuman järjestäjälle että tapahtumavieraille. Keskeisenä tarkastelun kohteena oli peilata käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteiden soveltuvuutta tapahtumamarkkinointiin, jolloin tapahtumissa hyödynnetään läsnä olevilla käyttäjillä olevaa ainutlaatuista tietoa järjestävän yrityksen palveluiden kehittämiseen. Tutkimuksella haluttiin selvittää, voiko tapahtumien viestin kääntää niin, että se on paikka, jossa yritys kuuntelee ja oppii käyttäjiltä eikä paikka, jossa yritys kertoo ainoastaan omaa viestiään käyttäjille. Testialustana on teoriakatsaus ja yritystapahtumassa toteutettu draamatyöpaja.
Teoreettinen viitekehys ja tietoperusta koottiin tapahtumamarkkinoinnista, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta sekä draamamenetelmistä. Tapahtumamarkkinoinnista käsiteltiin sen merkitystä tämän päivän yrityksen toiminnassa, sen tavoitteellisuutta ja henkilökohtaisuutta. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun osuudessa luotiin katsaus sen merkitykseen yrityksen liiketoiminnassa ja palveluiden kehittämisessä. Lisäksi esiteltiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun erilaisia menetelmiä keskittyen innovatiivisiin menetelmiin. Draamamenetelmien osuudessa käsiteltiin niiden soveltuvuutta käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ja erilaisia menetelmiä. Viitekehykset nivottiin yhteen pohtimalla niiden eroja ja keskeisiä mahdollisuuksia.
Teoreettisen tarkastelun nostamia mahdollisuuksia tutkittiin henkilöstötapahtumassa toteutetussa draamatyöpajassa, johon osallistui lähes 500 tapahtumavierasta. Draamatyöpajassa käytettiin soveltuvin osin forumteatteria ja tarinateatteria. Näistä ensimmäistä varten kerättiin kohderyhmältä taustatietoja esityksen käsikirjoitusta varten. Draamatyöpajassa käytettiin ulkopuolista fasilitaattoria ja kolmea ammattinäyttelijää. Draamatyöpajan kulku dokumentoitiin tähän opinnäytetyöhön. Toteutuksen jälkeen käyttäjiltä kysyttiin lomakekyselyllä kokemuksia ja mielipiteitä draamatyöpajasta. Lisäksi haastateltiin tilaajan edustajia. Tutkimusryhmä piti myös omana ryhmänä palauteseminaarin. Saatu aineisto analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla sekä osittain kvantitatiivisesti. Keskeisistä tuloksista ja johtopäätöksistä tehtiin kooste.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tutkimus osoitti, että draamamenetelmillä on mahdollista osallistaa käyttäjiä tapahtumissa ennen kokemattomalla tavalla. Näin yrityksillä on mahdollista päästä entistä lähemmäksi käyttäjää ja näin saada uutta käyttäjätietoa. Vastavuoroisesti käyttäjät kokevat oman arvonsa merkityksen yritykselle ja näin sitoutuvat tähän paremmin. Toiminnallisena menetelmänä draama tarjoaa myös tapahtumissa kaivattua elämyksellisyyttä.
Jatkotutkimusaiheina esitettiin eri tekniikoiden toimivuuden vertailua, käyttäjätiedon keräyksen sujuvuutta, yritysedustajien tarvitseman perehdytyksen laajuutta ja draamamenetelmien toimivuutta asiakastilaisuuksissa.
Teoreettinen viitekehys ja tietoperusta koottiin tapahtumamarkkinoinnista, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta sekä draamamenetelmistä. Tapahtumamarkkinoinnista käsiteltiin sen merkitystä tämän päivän yrityksen toiminnassa, sen tavoitteellisuutta ja henkilökohtaisuutta. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun osuudessa luotiin katsaus sen merkitykseen yrityksen liiketoiminnassa ja palveluiden kehittämisessä. Lisäksi esiteltiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun erilaisia menetelmiä keskittyen innovatiivisiin menetelmiin. Draamamenetelmien osuudessa käsiteltiin niiden soveltuvuutta käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun ja erilaisia menetelmiä. Viitekehykset nivottiin yhteen pohtimalla niiden eroja ja keskeisiä mahdollisuuksia.
Teoreettisen tarkastelun nostamia mahdollisuuksia tutkittiin henkilöstötapahtumassa toteutetussa draamatyöpajassa, johon osallistui lähes 500 tapahtumavierasta. Draamatyöpajassa käytettiin soveltuvin osin forumteatteria ja tarinateatteria. Näistä ensimmäistä varten kerättiin kohderyhmältä taustatietoja esityksen käsikirjoitusta varten. Draamatyöpajassa käytettiin ulkopuolista fasilitaattoria ja kolmea ammattinäyttelijää. Draamatyöpajan kulku dokumentoitiin tähän opinnäytetyöhön. Toteutuksen jälkeen käyttäjiltä kysyttiin lomakekyselyllä kokemuksia ja mielipiteitä draamatyöpajasta. Lisäksi haastateltiin tilaajan edustajia. Tutkimusryhmä piti myös omana ryhmänä palauteseminaarin. Saatu aineisto analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla sekä osittain kvantitatiivisesti. Keskeisistä tuloksista ja johtopäätöksistä tehtiin kooste.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tutkimus osoitti, että draamamenetelmillä on mahdollista osallistaa käyttäjiä tapahtumissa ennen kokemattomalla tavalla. Näin yrityksillä on mahdollista päästä entistä lähemmäksi käyttäjää ja näin saada uutta käyttäjätietoa. Vastavuoroisesti käyttäjät kokevat oman arvonsa merkityksen yritykselle ja näin sitoutuvat tähän paremmin. Toiminnallisena menetelmänä draama tarjoaa myös tapahtumissa kaivattua elämyksellisyyttä.
Jatkotutkimusaiheina esitettiin eri tekniikoiden toimivuuden vertailua, käyttäjätiedon keräyksen sujuvuutta, yritysedustajien tarvitseman perehdytyksen laajuutta ja draamamenetelmien toimivuutta asiakastilaisuuksissa.