Hiljaisen tiedon jakaminen Yritys X:n jakelukeskuksessa
Jormanainen, Ilkka (2011)
Jormanainen, Ilkka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia kohdeyrityksen tapoja tunnistaa ja jakaa hiljaista tietoa ja kuinka niitä voitaisiin kehittää. Kohdeyritys on suuren vaatetusalan yrityksen jakelukeskus, joka toimii valtakunnallisesti.
Hiljainen tieto eroteltiin muista tiedon ulottuvuuksista, kuten niin sanotusta näkyvästä tiedosta. Teoriassa esitellään yleisimmät tavat tunnistaa ja jakaa hiljaista tietoa organisaatioissa. Lisäksi osaamisen ja tiedon kokonaisuudet käsitellään, mikä on välttämätöntä, jotta hiljainen tieto kyetään ymmärtämään.
Tutkimuksessa käytettiin kahta eri tiedonkeruumenetelmää, jotka tukivat toinen toisiaan. Alkukartoitus ja tutkittavien valintaa selvitykseen käytettiin lomakekyselyä, joka piti sisällään avoimia kysymyksiä. Vastausten perusteella valittiin henkilöt kahdenkeskisiin teemahaastatteluihin. Näistä haastatteluista saatiin täydennystä aiempiin lomakekyselyn vastauksiin. Kyseisillä menetelmillä saatiin selville tutkittavien mielipide asiaan. Näin saatiin selkeä kuva yrityksen nykytilanteesta ja löydettiin myös asiat, jotka vaativat kehittämistä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei kohdeyrityksessä juuri olla kiinnitetty huomiota hiljaisen tiedon tunnistamiseen. Se on näin ollen selvä kehittämisen paikka. Siitä huolimatta yritys käyttää monipuolisia keinoja jakaa tietoa ja osaamista, joiden kautta samalla myös hiljaista tietämystä jaetaan. Potentiaalia yrityksestä löytyy ja järjestelmällisyydellä se voitaisiin realisoida. Tutkimuksessa saatiin selville myös muutama ongelmakohta, jotka liittyvät järjestelmällisyyden ja yhteistyöhön rohkaisevan ilmapiirin puutteisiin.
Kehitysehdotukset liittyivät edellä mainittuihin asioihin. Keskeisin kehitysehdotus liittyy hiljaisen tiedon tunnistamisen järjestämiseen esimerkiksi osaamiskartoituksella. Tutkimus tarjoaa kohdeyritykselle selvityksen osaamisen jakamisen tasosta ja lisätutkimuksilla sillä on mahdollisuus kehittää koko yrityksen toimintaa ja varmistaa toimintansa jatkuvuuden.
Hiljainen tieto eroteltiin muista tiedon ulottuvuuksista, kuten niin sanotusta näkyvästä tiedosta. Teoriassa esitellään yleisimmät tavat tunnistaa ja jakaa hiljaista tietoa organisaatioissa. Lisäksi osaamisen ja tiedon kokonaisuudet käsitellään, mikä on välttämätöntä, jotta hiljainen tieto kyetään ymmärtämään.
Tutkimuksessa käytettiin kahta eri tiedonkeruumenetelmää, jotka tukivat toinen toisiaan. Alkukartoitus ja tutkittavien valintaa selvitykseen käytettiin lomakekyselyä, joka piti sisällään avoimia kysymyksiä. Vastausten perusteella valittiin henkilöt kahdenkeskisiin teemahaastatteluihin. Näistä haastatteluista saatiin täydennystä aiempiin lomakekyselyn vastauksiin. Kyseisillä menetelmillä saatiin selville tutkittavien mielipide asiaan. Näin saatiin selkeä kuva yrityksen nykytilanteesta ja löydettiin myös asiat, jotka vaativat kehittämistä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei kohdeyrityksessä juuri olla kiinnitetty huomiota hiljaisen tiedon tunnistamiseen. Se on näin ollen selvä kehittämisen paikka. Siitä huolimatta yritys käyttää monipuolisia keinoja jakaa tietoa ja osaamista, joiden kautta samalla myös hiljaista tietämystä jaetaan. Potentiaalia yrityksestä löytyy ja järjestelmällisyydellä se voitaisiin realisoida. Tutkimuksessa saatiin selville myös muutama ongelmakohta, jotka liittyvät järjestelmällisyyden ja yhteistyöhön rohkaisevan ilmapiirin puutteisiin.
Kehitysehdotukset liittyivät edellä mainittuihin asioihin. Keskeisin kehitysehdotus liittyy hiljaisen tiedon tunnistamisen järjestämiseen esimerkiksi osaamiskartoituksella. Tutkimus tarjoaa kohdeyritykselle selvityksen osaamisen jakamisen tasosta ja lisätutkimuksilla sillä on mahdollisuus kehittää koko yrityksen toimintaa ja varmistaa toimintansa jatkuvuuden.